שינה משותפת

שינה משותפת

שינה משותפת, האם זה רעיון טוב?

עמוד הבית >> ייעוץ שינה >> שינה משותפת

שינה משותפת 1

לעתים קרובות ילדים ישנים לצד ההורים או האחים בזמן שהם גדלים. פעולה זו נקראת שינה משותפת ובדרך כלל קורית על בסיס לילי במשך תקופת זמן ארוכה מאוד. שינה משותפת יכולה להתפרס על שבועות, חודשים ובמקרים מסוימים גם על גבי שנים. משפחות רבות מוצאות כי שינה משותפת היא דרך טובה לבלות זמן יחד עם הילדים לחזק את הקשר המשפחתי ובאותה העת להרדים את הילד במהירות ובקלות רבה.

בעוד שינה משותפת עשויה להקל על הלחצים במשפחה ועל לחציו של הילד כשהוא צעיר מאוד, ההרגל של שינה משותפת  יכול להוות בעיה כאשר הילד מתבגר. בהגיעם לגיל שנתיים, תוכלו בוודאות להרגיש את הצורך להיות במיטה שלכם בלעדיהם.

למה הילד צריך ללמוד לישון לבד?

עידוד שינה עצמאית אצל ילדים עם התבגרותם חשובה מכמה סיבות:

  • שינה משותפת לאורך זמן רב יכולה למנוע מילדכם לפתח את עצמאות השינה שלהם. ילדים עם יכולת עצמאית לישון יכולים להעסיק עצמם עד שנרדמים בכוחות עצמם וכמו כן גם יודעים לנחם את עצמם אם הם לחוצים או חרדים בעקבות תחושת ה'לבד' שנוצרת. אלו הם שלבים חשובים בהתפתחות הרגשית הבריאה של ילדכם.
  • לעתים קרובות, ילדים בגילאי גן ובית הספר היסודי הם בעלי מחזורי שינה לא כל כך סדירים. בעקבות כך, השינה שלהם יכולה להיות מרובה בבעיטות, דחיפות והשתוללויות לא רצויות העשויות להשליך עליכם, ההורים, ולמנוע מכם את השינה הטובה אותה אתם כל כך צריכים.
  • שימו את הקלפים על השולחן, כל עוד הילד שלכם ישן איתכם לא תהיה לכם אינטימיות בחדר השינה. הדבר עלול להשפיע על מערכת היחסים שלכם לטווח הארוך, להזיק לתקשורת הבין אישית שלכם ועל הקירבה הפיזית שלכם. (ניתן לקרוא עוד אודות חלון שינה אצל תינוקות)

איך אפשר לשבור את הרגל השינה המשותפת?

אם הילד שלכם מסרב לישון לבד, מתעורר בבכי באמצע הלילה ומפסיק רק כאשר אתם מתקרבים, ייתכן והוא חווה חרדה מהשינה המופרדת. חרדה משינה מופרדת היא דבר שכיח בקרב ילדים עד גיל 3 אך ילדים בגילאים גדולים יותר יכולים לחוות את החרדה הזו גם כן.

הנה כמה דברים שאתם יכולים לעשות בכדי להקל על ילדכם בזמן ההפרדה בלילה וכדי לעזור לו לישון לבד:

  • סגלו שיגרת יום קבועה. קיימו את אותה שגרת התעוררות, אותה שגרת תנומת צהריים ואתה שגרת שנת לילה. שיגרות אלו יעזרו לילדים שלכם להרגיש בטוחים יותר דבר שיעזור להם משמעותית להירדם בקלות רבה יותר. שיגרת שנת לילה למשל יכולה להתחיל באמבטיה ולאחר מכן הקראת סיפור וזמן התכרבלויות. תקשורת עקבית היא המפתח.
  • שמרו על אורות הבית עמומים ככל ששעת השינה של ילדכם מתקרבת. נסו להימנע מאורות מלאכותיים בבוקר והשתדלו לחשוף את ילדכם לאור הטבעי הנובע מהחלון. הדבר יעזור לשעון הביולוגי שלו לזהות מתי יש להתעורר ומתי יש ללכת לישון.
  • הימנעו מלשים יותר מדי צעצועים או בובות על מיטת הילדים כאשר הילדים הולכים לישון. הדבר עלול להסיח את דעתם מהכוונה לשמה הם התכנסו, השינה. צעצוע אחד או שניים הם בסדר גמור ואפילו עשויים לעזור לילדכם להירדם. תנו לילדכם לבחור את הבובה או הצעצוע האהובים עליהם, תופתעו לגלות כי זה יכול להרגיע אותם ולגרום להם להירדם במהרה.
  • אל תשתמשו בשינה כאיום. אנחנו יודעים שזה יכול להיות מתיש לגרום לילדים שלכם ללכת לישון ועוד עצמאית ועוד בחדר שלהם. אך במקום להתרגז, נסו לגרום לילדכם להבין כי שינה היא חלק אינטגרלי וחשוב בחיים. השינה תורמת לבריאות הגוף והנפש ונותנת לגוף מנוחה כשהוא זקוק לה. שינה היא חלק מהנה בחיים, אין כל סיבה שיחשבו אחרת.
  • הימנעו מממריצים כאלו ואחרים כמו שוקולד, משקאות מתוקים, צפייה בטלוויזיה או שימוש במחשב לפני השינה. האידאל עבור ילדים הוא להירגע כשעה לפני זמן השינה, כך שנסו להימנע מכל אותם ממריצים לפחות שעתיים לפני שעת השינה.

קיימות אסטרטגיות נוספות שיכולות לעזור לכם להפחית את התלות של הילד שלכם בשינה משותפת. תוכלו לגמול את הילד שלכם מהמיטה שלכם בשיטות יותר יצירתיות כמו למשל להניח מזרון על יד המיטה שלו או לחילופין לישון איתו כמה שעות במיטה שלו ורק אז לעבור למיטה שלכם.

עוד דוגמא יצירתית היא להניח מוניטור ליד הילד כשהשני אצלכם. כך, אם יתעורר באמצע הלילה, יוכל לתקשר איתכם בעזרת המוניטור מאשר לקום מהמיטה ולהגיע אליכם. אם התעורר ותקשר איתכם, כבר מנעתם את הגעתו אליכם ותוכלו אתם לגשת אליו ולפתור את הבעיה.

מה בשורה התחתונה?

שינה משותפת היא לאו דווקא דבר רע ואתם לא צריכים להרגיש שאתם פועלים בצורה לא נכונה עם הילדים שלכם. כל הורה יכול על דעת עצמו להחליט מה הזמן המתאים ביותר לעשות הפרדה בשינה, אך מומלץ ורצוי לעשות זאת בגילאים מוקדמים בכדי לא לגרום לילדים להתרגל לישון ביניכם.

כהורים, אתם צריכים גם לדעת איפה להתעקש על אף הפרצופים העצובים שילדים נוטים לעשות כשהם רוצים משהו. אתם לא צריכים להרגיש רע אם אתם לא רוצים שישנו איתכם במיטה, להיפך, אתם רק עוזרים להם להתמודד עם שינה עצמאית והיכולת לישון לבד.

שיתוף ב facebook
שיתוף בפייסבוק
שיתוף ב twitter
צייצו בטוויטר
שיתוף ב whatsapp
שתפו בווטסאפ