אבחון מחלות ילדים בחלל הפה

אבחון מחלות בחלל הפה אצל ילדים מצריך ידע רב מצד הרופא המטפל יחד עם גישה טיפולית המתאימה לאוכלוסיית הילדים. רופאה מומחית ברפואת שיניים לילדים מסבירה למערכת קידיפדיה על מחלות שכיחות בקרב ילדים, הפוגעות בחלל הפה:

הרפס –  Primary Herpetic Gingivostomatitis

מחלת ההרפס היא השכיחה ביותר בקרב ילדים, ויחד עם זאת קשה מאוד לאבחון בקרב רופאי הילדים.

המחלה נוטה להתפרץ בעונות מעבר עם תסמינים של חום גבוה, הרגשה כללית רעה ונפיחות של בלוטות תת לסתיות ובאזור הצוואר, אשר לרוב נמשכים שלושה ימים. לאחר מכן, מתחילים להופיע פצעים קטנים בכל ריריות הפה ומופיעה נפיחות באזור החניכיים והשקדים. לרוב, תארך המחלה בין 7-10 ימים, בהם יחושו הילדים כאבים ויסבלו מהבל פה. המחלה מדבקת מאוד ומרגע אבחונה יש להימנע ממגע עם הילדים ולהרחיקם מילדים אחרים, תינוקות וקשישים וזאת על מנת למנוע הדבקה.

טיפול במחלת ההרפס אצל ילדים

חשוב לדעת כי הטיפול במחלת ההרפס הינו תומך בלבד וללא צורך בתרופות, משחות או תכשירים. גלידות, קרטיבים ומעדנים קרים יכולים לסייע להקלה על תחושת הכאב. כמובן כי ישנם גם מקרים קשים בהם תחייב המחלה אשפוז לצורך קבלת נוזלים ותרופות אנטי ויראליות. תינוקות מתחת לגיל שנה נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר ונגיף ההרפס עלול לגרום אצלם לדלקת קרומי המוח.

'פה וגפיים' – קוקסאקי Hand-foot and mouth disease

מחלת קוקסאקי או בשמה העממי 'פה וגפיים' הינה מחלה הגורמת לחום גבוה, הרגשה כללית רעה עם ירידה בתאבון, פצעים בלוע (מתחילים כנקודות אדומות קטנות המתפתחות ל'אפטות' בעלות גוון צהוב במרכז ועלולות להופיע בכל חלל הפה) ושלפוחית קטנות בכפות הרגליים והידיים. לרוב, מדובר במחלה קלה שעתידה לחלוף לבדה וללא סיבוכים מיוחדים וללא צלקות.

הדבקות במחלה מתרחשת באמצעות מגע ישיר עם הפרשות מהגרון או מהאף של חולה במחלה ואף במגע עם חומר צואתי של חולה.

טיפול במחלת פה וגפיים

טיפול במחלת הפה והגפיים הוא בעיקרו טיפול תומך שיכלול מתן נוזלים (חלק מהילדים יתקשו לצרוך נוזלים בעקבות הפצעים) והורדת חום.

הרפנג'ינה –Herpangina

מחלת ההרפנג'ינה נגרמת גם היא מוירוס הקוקסאקי וגורמת לחום גבוה יחד עם פצעים באזור הלוע (נגעים שלפוחתיים בצבעים צהוב ולבן בעלי שוליים אדומים. גם מחלת ההפרנג'ינה היא מחלה קלה שעתידה לחלוף תוך ימים ספורים. הדבקות במחלה יכולה להתרחש במספר דרכים, כאשר הדרך הנפוצה ביותר היא פקו-אוראלית (מהצואה אל מערכת העיכול).

טיפול במחלת הרפנג'ינה

טיפול במחלת הרפנג'ינה הינו תומך בלבד ומתמקד במתן נוזלים ואוכל בטמפרטורה נמוכה.

קדחת מלטה – ברוצלוזיס

מחלת הברוצלוזיס נפוצה בעיקר בצפון הארץ ועלולה להוביל לפגיעה במסתמי הלב. תסמיני המחלה אינם ספציפיים וביניהם עשויים להופיע: חום גבוה, זיעה מוגברת, חולשה כללית ועוד.

מדובר במחלה זואונוטית המועברת מבעלי חיים לאדם ונגרמת בעיקר על ידי צריכת מוצרי חלב שלא עברו פיסטור. לפיכך, כדאי להימנע ממתן חלב עיזים לא מפוסטר.

טיפול במחלת הברוצלוזיס

מחלת הברוצלוזיס נגרמת על ידי חיידק ומשכך מצריכה טיפול אנטיביוטי משולב בטיפול תומך.

לסיכום, מחלות ילדים הם חלק בלתי נפרד מהתפתחות תקינה של הילדים. לא כל מחלה צריכה לגרור סטרס ופאניקה מצד ההורים אך כמובן שלא להיענות באדישות מוחלטת.

זכרו כי ישנם אנשי מקצוע אשר תפקידם לבצע אבחון של המחלה ולומר האם מצריכה טיפול ואם כן אז כיצד זה יעשה. חשוב כי תשרו על ילדיכם תחושת נינוחות וביטחון שתסייע להם לצלוח את המחלה ותחזק להם את המערכת החיסונית.

נכתב על ידי ד"ר טל ברג – מומחית ברפואת הפה

אז מה היה לנו עד עכשיו?
Kids-mouth
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה