אבחנה ודרכי התמודדות עם לקויות למידה מגיל צעיר

מוסדות החינוך נוסדו בכדי להעביר ידע מסוים לתלמידים ולאפשר להם לרכוש כלים לימודיים. על בתי הספר להתמודד עם קשת רחבה של אנשים בעלי יכולות למידה שונות ולכן בדרך כלל ישנה תכנית לימודים אשר אמורה להתאים למרבית התלמידים.

לקויות למידה כגון דיסלקציה עלולים להשפיע על היכולת של אדם להבין שפה, לפתור בעיות מתמטיות לתאם פעולות ולתעל תשומת לב למקום הנכון. בדרך כלל ניתן לראות הפרעות למידה כאשר אדם מתחיל את דרכו בבית הספר.

ההגדרה והמשמעות של הפרעות למידה

לקויות הלמידה משפיעות על היכולת של אדם מסוים לפרש סיטואציות שמיעה וקריאה ולקשר מידע אשר מועבר בחלקים שונים של המוח. מגבלות אלה עלולות להופיע כקשיים ספציפיים כגון קרוא וכתוב, יכולות קואורדינציה, שליטה עצמית ועוד. קשיים לימודיים אלו אומנם משפיעים על הבנת שפה מסוימת או פתירת תרגילי מתמטיקה אך בהחלט אינם משקפים את רמת האינטליגנציה או את חוכמתו של אדם מסוים.

לקויות למידה יכולות להשפיע רבות על מהלך חייו של אדם הסובל מהן וללוות אותו בכל מוסדות בתי הספר ועד כדי מקום עבודתו. מעבר לכך, השפעתן מסוגלת לחרוג אל עבר גבולות חברתיים יותר כדמות סיטואציות משפחתיות, חברויות, מערכות יחסים, חוסר ארגון וסדר יומי. חלק מהאנשים שסובלים מבעיות אלו עלולים לחוות קשיים בהיבטים רבים בחייהם ואילו אחרים יכולים לחוות קושי נקודתי בנושא מסוים שכלל לא משפיע על תפקודם.

עם זאת, יש לשים לב להבדל בין בעיות למידה לבין לקויות למידה שכן ישנם ילדים שקצב התפתחות הכישורים שלהם איטי יותר. ההבדל בקצב ההתפתחות בין ילדים הינו נורמלי לחלוטין ולפעמים מצב טבעי שכזה עלול רק להיראות כבסיס ללקויות למידה.

הסימפטומים לזיהוי לקויות למידה

  1. קריאה איטית במיוחד או קריאה שדורשת מאמץ רב.
  2. חוסר היכולת בהבנת משמעותן של מילים מסוימות.
  3. שגיאות כתיב.
  4. ביטוי בכתב באופן שגוי כגון סדר פסקאות לקוי וחוסר בהירות בהבנת הרעיונות המרכזיים.
  5. קושי רב בפתירת בעיות לוגיות עקב בסיס מתמטי שגוי.

דרכי התמודדות

חוסר זיהוי וטיפול ראוי בלקויות אלו עלול לגרום למטלות הפשוטות ביותר להיראות בלתי אפשריות ולכן חשוב להתמודד עמן מגיל צעיר. תחילה, אדם צריך לעבור בחינה מסוימת שכוללת יכולות למידה שונות וזאת בכדי לקבוע האם הוא בעל תסמונת הפרעת לימודים ואם כן מהי דרגת הקושי.

האבחנה נשענת על מספר גורמים ובניהם תפקוד הילד מנקודת מבטו של ההורה, יכולות קוגניטיביות, יכולות התנהגותיות, פסיכולוגיות ותחומים נוספים. כאשר ילד נמצא מאובחן כסובל מלקויות למידה הוא יהיה זכאי לקבלת הקלות במוסדות החינוך כגון בחינות בעל פה, משך זמן בחינה ארוך יותר, שימוש במילון בעת לימוד שפה חדשה, התעלמות משגיאות כתיב.

מעבר לפן הפסיכולוגי ישנן תרופות רבות כגון ריטלין וקונצרטה אשר מאזנות את החומרים הכימיים במוח ומאפשרות דרך התמודדות קלה יותר. זכרו שאדם אשר סובל מלקויות למידה אינו שונה וחשוב לנהוג בסבלנות רבה ובהבנת הסיטואציה.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
לקויי למידה
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה