באיזה גיל אפשר להתחיל לאתר מחוננים?

אפשר לקבוע אם הילד מחונן כבר בגיל צעיר מאוד. סימנים למחוננות אצל תינוקות כוללים צורך מופחת בשינה, וערנות יוצאת דופן. מספר מחקרים מצביעים על הצורך בגירוי אצל תינוקות מחוננים.

מחוננות ניתנת לאיתור גם אצל פעוטות. מאפיינים של ילדים מחוננים צעירים כוללים רמות אנרגיה גבוהות וסקרנות אינטנסיבית. ילדים מחוננים נוטים אף להגיע לאבני הדרך ההתפתחותיות מוקדם יותר בהשוואה לילדים אחרים.

כלומר, הם עשויים ללכת ולדבר מוקדם יותר מאשר ילדים אחרים. אך לא כל הילדים המחוננים מגיעים מוקדם לכל אבני הדרך. לעתים הם עשויים אפילו לפגר מאחור. לדוגמא, ילדים מחוננים עשויים שלא להתחיל לדבר עד שהם מגיעים לגיל שנתיים. אבל אם אתם יודעים מה לחפש, איתור מחוננים ניתן לקביעה די מוקדם.

מבחנים מיוחדים מגלים מחוננים

איתור מחוננים אינו אפשרי על תינוקות, אבל אפשר לבדוק ילדים צעירים שאינם יכולים לקרוא, אך מסוגלים לדבר. בדיקה זו ניתנת לביצוע אמצעות מבחני אינטליגנציה שאינה מילולית. ילדים בגילאי חמש עד 16 יכולים לעבור מבחנים מיוחדים למחוננים.

אז מבחינה טכנית, אפשר לבדוק את הילד כשהוא בן שנתיים, אבל השאלה היא תמיד "למה?" אין צורך להתייחס לילד אחרת, גם אם מגלים שה-IQ שלו גבוה יותר מהממוצע.

למרבה הצער, זה לא כל כך פשוט. ראשית, יש לזכור שציוני IQ אינם נוטים להיות יציבים עד שהילד גדל מעט, לפחות עד גיל חמש או שש. כלומר, הציון שהילד מקבל בגיל שנתיים, עשוי להשתנות לחלוטין מהניקוד שהוא מקבל בגיל שש.

לשבור את תקרת המחוננות בגיל הנכון

ככל שהילד אינטליגנטי יותר, כך סביר יותר שהוא יגיע לתקרת מבחני איתור מחוננים אם הוא מבצע את מבחן ה-IQ בגיל מבוגר יותר, לפחות כשהוא בן שמונה או יותר. הגעה לתקרת הבחינה פירושה שיתכן שהתוצאה לא תהיה מדויקת, כלומר, נמוכה מדי.

במילים אחרות, הזמן הטוב ביותר לבדיקת מנת המשכל של הילד המחונן הוא בין גילאי חמש לשמונה. אם אתם מעוניינים לקבוע אם הילד שלכם מחונן, אלו השנים הטובות ביותר לביצוע מבחני איתור מחוננים. גם אם אינכם סבורים שיש צורך לבדוק את הילד בתקופה זו, מומלץ לעבור את הבחינה בכל מקרה.

מבולבלים? בטוח. הנתונים המדויקים הם החברים שלכם

אלו הנתונים החשובים אותם יש לזכור בשלבי איתור מחוננים:

סימני מחוננות מתגלים אצל ילדים צעירים ביותר – אפילו אצל תינוקות.

אם אתם רוצים לעבור הליכי איתור מחוננים רק כדי שתוכלו להתרברב – אל תטרחו. ילדים הם עדיין ילדים, וחכמים או לא, אין צורך להפעיל עליהם לחצים מיותרים.

אבל אם אתם נתקלים בבעיות התומכות בצרכים המיוחדים של הילד המחונן שלכם – חשוב שהוא יעבור מבחן איתור מחוננים שיהפוך את החשדות לממצאי אבחון מדויקים.

אם אתם חושדים שהילד מחונן וזקוקים ל"הוכחה" – כדי שהוא יוכל לעבור ללימודים בבית ספר מתקדם, בדקו את הילד בהליכי איתור מחוננים מקובלים. אך מומלץ להמתין עד שהילד יגיע לגילאי חמש עד שמונה.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
kids-smart
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה