התפתחות אישית דרך בישול אצל ילדים

כשיש כ"כ הרבה סדרות ריאליטי של בישול, כשהשפים נהיו מגה סלבס – אני רק תוהה מתי יהיה סוג של 'שף נולד', גרסת הילדים. עד שזה יקרה.. אחת הפעילויות המומלצות והכיפיות לזמן איכות בין ההורה לילד היא להכין יחדיו את התבשיל או הקינוח.

מה שלנו היא פעולה יום יומית, עבור הילדים מדובר במשהו חדש ומאתגר הנעשה בסביבה המרתקת של 'המבוגרים'. "כלי העבודה" ו"החומרים" חדשים עבורם, מה שמעלה עוד יותר את הסקרנות מצדם שלא לדבר על זמן איכות של המבוגר עם הילד.

פרמטרים רבים התקבצו להם, שכולם רק מצדדים ב"למה זה טוב..":

  • יצירת אינטראקציה ושיתוף פעולה אקטיבי בין ההורה לילד יוצרת תחושת של שותפות.
  • תוך כדי הבישול מתפתחות מיומנויות קוגניטיביות תוך כדי הצבת תהליכים: משימה, תכנון, ביצוע. בישול ואפייה המוקצבים בזמנים ע"פ המתכונים מקנים לילד תחושת זמן ותובנה של תהליכים הנדרש זמן להם ואין אופציה לקיצורי דרך (חשוב לחייו הבוגרים !).
  • משפר את הביטחון העצמי של הילד. הוא מייצר יש מאין בסביבה של "הגדולים", כשיש תוצר ברור וראוי בסוף.
  • התוצר והתהליך עצמו הוא ייחודי וכיפי. תוך כדי מתפתח חוש הטעם של הילד וההורה לומד על כך מחוויה ישירה.
  • חינוך הילד לעשייה ואתגר ולא לפסיביות ופינוק יתר.. היצירה מרחיבה את ההשכלה הכללית על מוצרי המזון השונים, מהיכן מקורם, מה ייחודי להם, ערכים תזונתיים ועוד..
  • העברת המסורת המשפחתית הקולינרית – "האוכל של אמא", "הסירים של סבתא" אלו הם ביטויים המגלמים בתוכם נוסטלגיה ורגש שאין שני לו. הזיכרונות והריחות מהמטבח מלווים את הילד כל חייו..
  • פיתוח קואורדינציה ומוטוריקה בסיסית – פתיחת קופסאות, ללוש בצק, לערבב את הסלט וכד'..
  • קביעת כללים, סדר – מה מותר ומה אסור לעשות.
  • התמודדות עם חוסר הצלחה – העוגה נשרפה קצת. לא נורא, כמו בחיים – לא תמיד מצליחים. נלמד מה לא עשינו טוב לטובת הפעם הבאה.

חשוב להתחיל במתכונים קצרים ולא מורכבים. חוויה ראשונית ארוכה ומסורבלת עלולה להוות חוויה הרסנית שתקשה על האפשרות לניסיון שני עתידי.

תנו לילד לבחור ממספר אופציות מה הוא רוצה. אפשר לקנות איתו את המוצרים? מה טוב. כל אלו יקטינו את הסיכוי ל"פרישה" ולאיבוד הסבלנות של הילד תוך כדי הכנת האוכל.

התאמת סוג הפעילות לגיל הילד

לקטנים מתאים לתת לשטוף ירקות, להביא את הקערה של החומוס וכד'. הגדולים יותר יוכלו ללוש ולערבב, מגיל מסוים גם לחתוך בזהירות עם סכין. יצירתיות בבישול באה עם הגיל ולא לכולם.. זאת דרך נפלאה לזהות ניצני יצירתיות אצל הילד שמיוזמתו מציע לקשט את העוגה עם תותים וכד'..

מאחר ולרבים מהילדים בייחוד בגילאים הצעירים אין עודף סבלנות, לא חסרים המתכונים המהירים. בחיפוש אחר מתכונים מיוחדים אפשר למצוא ברשת לא מעט. תוכלו למצוא מתכונים לילדים להכנה משותפת, מתכונים בריאים לילדים המשלבים ירקות וגרסאות אפויות במקום מטוגנות, מגוון לארוחות הבוקר, צהריים וערב וגם נשנושים למי שחייב.

במספר אתרי אוכל גדולים ניתן גם למצוא מס' מתכונים לעוגיות קלות לילדים. המתכונים מחולקים לקטגוריות שונות: ארוחות בוקר צהריים וערב לילדים, אוכל לבית הספר, משקאות לילדים, עוגות ועוגיות, מתכונים לממתקים, גלידות ועוד רבות.

מה לגבי הגיל להתחיל לבשל או לאפות עם הילדים?

לדעתנו ככל שתקדימו לבשל/לאפות עם הילדים, ללוש איתם בצקים, לקשט איתם עוגות בגיל צעיר יותר כך השורשים שאתם נוטעים בילדים והקשר עם ההורים יהיה טוב יותר בגילאים מבוגרים יותר.

אז תהנו מהחוויה המשותפת ושיהיה בתיאבון לכולם 🙂

 

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
imgforpost-kids-cooking
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה