תינוק בוכה זה לא תמיד תינוק שצריך להשתיק

כשאנו רואים תינוק מחייך ליבנו מתרחב. אין מראה מקסים כמו חיוך וצחוק של תינוקות. מאידך, כשתינוק בוכה ליבנו מרגיש חוסר אונים. אנחנו עושים הכול כדי למחוק לו את הדמעות. התינוקות יכולים לצחוק ולשמוח כשהצרכים הפיזיים והרגשיים שלהם נענים.

אברהם מאסלו שהמציא את פירמידת הצרכים הסביר שחשוב לנו לקבל אהבה, מגע, הגשמה עצמית וביטחון אבל קודם כל! אוכל ושינה. ללא מילוי הצרכים הבסיסיים האלה התינוק לא יוכל ליהנות מהמגע, הביטחון האהבה ותהליכי הלמידה של מיומנויות בחיים.

הורים רבים יכולים להעיד שהרבה פעמים כשהתינוק שלהם בוכה והם גם מרימים אותו על הידיים התינוק ממשיך לבכות. הסיבה ברורה. אני על הידיים של הוריי אבל הם לא מקשיבים למה שאני באמת צריך. אני לא בוכה כי נפלתי מהמיטה (חלילה), אני לא בוכה כי חטפו לי צעצוע מהיד. אני בוכה כי אני עייף או רעב. משאלתו של התינוק להוריו הוא שהם (ההורים הטובים שלו) יפעלו רציונאלית ולא רק אמוציונאלית. לפעול רציונאלית (באופן שכלתני) זה לא אומר ללא מגע, ללא רגש. זה אומר שקודם יש לנו ראש ורק למטה יותר את הלב האוהב.

כשהתינוק שלכם צריך לישון – שימו אותו במיטה. לא על הידיים, לא על מנשא (שברגע שתעצרו את ההליכה הוא יתעורר לפני שהשלים מספיק שינה), לא על כדור פיזיו, (תתארו לעצמכם שכשאתם עייפים קופצים אתכם על כדור) שימו אותו במיטה, בחדר נעים עם טמפרטורה של 21-23 מעלות.

פעם לידו ופעם אינם(?)

שמרו על שקט (אבל לא מוגזם), ותאפשרו לו לקבל מה שהוא צריך…..לישון. כשאתם לידו אתם לא עוזרים לו ולא נותנים לו תחושת ביטחון. נהפוך הוא. הוא נשאר באי שקט ולא יכול לישון כי הוא בבחינת "לא ינום ולא יישן שומר ישראל". הוא כל הזמן צריך לבדוק שמישהו שם, ואם אתם לא כאלה שלנים בשינה משותפת (שזה נוגד את המלצות ארגון הבריאות העולמי) אז במילא כשהוא יירדם אתם תצאו מהחדר. וכשהוא יתעורר הוא ילמד שההורים לא עקביים. פעם לידו ופעם אינם.

תינוק בוכה זה לא תמיד תינוק שצריך להשתיק

לא נורא שתינוק בוכה בתהליך לימודו את מיומנות השינה, במיוחד אם זה נעשה בשיטה עקבית ובמעקב מקצועי. בכי של לימוד מיומנות לא גורם להפרשה לא תקינה של קורטיזול. נהפוך הוא: המחקרים הכי עדכניים מראים שחסך בשינה גורמים לעלייה גבוהה ברמות הקורטיזול שעלול לגרום לתחלואה.

בכי לא מזיק (כמובן בכי של תינוקות להורים מיטיבים) חסך והפרעות בשינה גורמים לשורה שלמה של מחלות בגוף ובנפש. אל תפחדו מקצת בכי. תפחדו הרבה מחסך של שינה אצל התינוקות שלכם וגם אצלכם. הכוונה שלא תהיו מודאגים אבל כן תדאגו לעשות כל מה שביכולתכם ללמד את התינוק שלכם לישון. בריאות, אהבה ושינה טובה לכולנו.

שינה טובה. דורית קרייזר פסיכותרפיסטית, מאמנת שינה, אחות מוסמכת, מדריכת הורים. www.sleep-allnight.com

אז מה היה לנו עד עכשיו?
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ