האם ניתן לגלות ילדים מחוננים בגילאי גן?

לרוב, ילדים מחוננים מתגלים בגילאי בית הספר היסודי בעזרת סדרת מבחנים של משרד החינוך. ילדים בגילאי הגן אינם יכולים לקרוא, אך האם ניתן בכל זאת לגלות אם הם מחוננים כבר בגיל צעיר זה?

 

הגיל לגילוי מחוננים

ניתן לבצע הערכת מנת משכל (IQ) מלאה כבר בגיל 3.5. הורים ואנשי צוות יכולים להבחין כבר בגיל זה אם הילד מגלה סימנים של מחוננות ובעזרת אנשי המקצוע המתאימים לאבחנו כמחונן. פסיכולוג ילדים שהתמחותו אבחון מחוננים, יכול להעריך האם ילד בגילאי מעונות יום לילדים בגיל הרך (מתחת לגיל 3) מראה סימני מחוננות בעזרת שימוש באבני דרך התפתחותיות.

 

פעולות המעידות על מחוננות בגיל הרך

מה יפגין ילד בגיל 3 שיכול להראות שהוא מחונן? ילד בגיל זה יראה יכולות אקדמיות גבוהות בתחומים כמו אוצר מילים, כישורי התבטאות בעל פה ויכולות זיכרון. עם זאת, מאוד יכול להיות שבמקביל הוא יתקשה ביכולות מוטוריות כמו החזקת העיפרון או קשירת השרוכים, אך אין זה אומר שאיננו מחונן. כך למשל, יכול להיות שילד בן שנה יגיע לשיאים מיוחדים בתחומים מסוימים ובאחרים יכולותיו יהיו ממוצעות. זוהי התפתחות א – סינכרונית.

 

קשיים

מאחר וההתפתחות היא א – סינכרונית, כלומר, יש הבדל בין היכולות הקוגניטיביות של הילד (המחוננות שבו) לבין היכולות הפיזיות והרגשיות שלו. כך למשל, ילד מחונן בגיל הגן יחווה תסכול, מאחר ויתקשה להוציא אל הפועל (יכולת פיזית) את רעיונותיו (יכולת קוגניטיבית). התסכול יכול להתבטא בהתקפי זעם, איבוד מוטיבציה, וויתור מראש, הסתגרות ואף ירידה בביטחון העצמי של הילד.

כדי להתמודד עם הקשיים חשוב להבין את דפוסי ההתפתחות של הילד ולעזור לו להציב יעד שיכולותיו המפותחות יוכלו לעמוד בו ובעצם להימנע מתחושת התסכול. כשהיעד יותאם ליכולותיו, הילד יצליח וישמח בכך.

 

בחירת מסגרת מתאימה

חוויות שליליות הטבעיות בגן רגיל עלולות לגרום לילד המחונן לבעיות התנהגות, חרדות וכאבים פסיכוסומטיים במקום שיוכל לבטא סקרנות ורצון ללמוד. הפתרון לכך, הוא מסגרת ייחודית או תוכנית העשרה לילדים מחוננים שבה יוכל הילד להרחיב את עולמו ויינתן לו מרחב מחשבה ופעולה שהגן הרגיל לא יכול לספק לו.

 

לסיכום

האם ניתן לזהות מחוננות בקרב ילדי הגן? התשובה היא כן.

הגיל לגילוי מחוננים יכול להיות כבר בגיל 3.5 אך פסיכולוג ילדים המתמחה בגילוי מחוננים יוכל לאבחנם אף בגילאים הצעירים מכך. ישנן פעולות המעידות על מחוננות בגיל הרך כמו אוצר מילים נרחב, התבטאות טובה בעל פה ויכולות זיכרון אך במקביל יכולות פיזיות ורגשיות יכולות להיות פחות טובות (זוהי התפתחות א – סינכרונית). כתוצאה מכך, יש קשיים כמו תסכול היכולים להתבטא בהתקפי זעם, חרדות ועוד. כדי להתמודד עימם יש להכיר את דפוסי ההתפתחות של הילד ולהתאים לו יעד שיוכל לעמוד בו. בחירת מסגרת מתאימה תרחיב את עולמו של הילד ותאפשר לו ביטוי.

גן ילדים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
גן ילדים
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה