חוות דעת פסיכיאטרית לילדים

מהי חוות דעת פסיכיאטרית?

 

פסיכיאטר הוא רופא מומחה בתחום הנפש. הוא שונה מפסיכולוג בכך שיש לו הסמכה רפואית והוא מוסמך גם לרשום תרופות לטיפול בבעיות נפשיות כאלו ואחרות. לעיתים, נדרשת קבלת חוות דעת פסיכיאטרית לילדים מסיבות שנפרט בהמשך מאמר זה. לרוב, מדובר בסיבות הקשורות להצגת חוות הדעת בפני גורמים במערכת המשפט, כאשר הנער או הילד המדובר יכולים להיות בצד הנתבע או בצד התובע.

לעיתים רק לאחר שעולה שאלה משפטית בעניינו של הילד, הוא נשלח לפסיכיאטר לצורך הערכה וכתיבת חוות דעת. אולם לרוב כותב חוות הדעת יהיה הרופא המטפל של אותו הילד שכבר מכיר אותו לאורך זמן. חשוב לוודא שחוות הדעת הזו נכתבת לא סתם על ידי רופא פסיכיאטר, אלא על ידי פסיכיאטר המתמחה באופן ספציפי בילדים. מטרת ההערכה הפסיכיאטרית היא אבחנה של מצבו הנפשי של הילד, הגדרת נזקים שנפגעו לו ומידת הקשר של נזק מסוים למאורע כזה או אחר או לאדם כזה או אחר.

באילו מקרים דרושה חוות דעת פסיכיאטרית לילדים?

עבור תביעה נזיקית

כאשר הילד או הנער הנידון נמצאים בצד של תובע בתביעה נזיקית, לעיתים בית המשפט יבקש חוות דעת פסיכיאטרית. באמצעות חוות דעת זו יתבקש הצד התובע לבסס את הקביעה כי לילד נגרם נזק נפשי מוגדר וכי נזק זה בהכרח מקושר לנעשה הנזק שבנושא התביעה. לדוגמא, ילד צעיר שסבל ממקרה של אלימות מינית והוריו תובעים את האנס בתביעה אזרחית בבית המשפט. במקרה זה הערכה פסיכיאטרית של הילד תסייע לבסס מהו הנזק שנגרם לו בעקבות האונס או כל אלימות מינית אחרת שהופעלה כלפיו.

עבור תביעה של חברות ביטוח

במקרים בהם לילד יש בעיה פסיכיאטרית כלשהי, בין אם היא נגרמה כתוצאה מנזק מוגדר שנעשה לו או תאונה שלו או של בני משפחתו, ובין אם הבעיה הינה בעיה התפתחותית מולדת ללא גורם נזק מוגדר – ייתכן שמשפחתו של הילד תרצה לתבוע את ביטוח לאומי או חברת ביטוח אחרת בכדי לקבל כסף לצורך הטיפול בילד לנוכח הקושי הכרוך בכך. גם במקרים כאלו, ישלח הילד לחוות דעת פסיכיאטרית או יקבל אותה מהרופא הפסיכיאטר אשר מלווה אותו לצורך אבחון נכון ומדויק של המצב הנפשי שלו.

במקרים של תביעה של הילד

מקרים אלו מתארים מצב בו ילד כלשהו אשר סובל מבעיה פסיכיאטרית נמצא בצד של הנתבע בבית המשפט. לדוגמה, אם ילד עם בעיה של סכיזופרניה או של הזיות גרם לפגיעה ברכוש של אדם אחר. במקרים כאלו, ממש כמו בכל מקרה של אדם שנתבע בעודו מבוגר, ניתן לטעון כי הילד לא אחראי למעשיו מסיבות פסיכיאטריות. על מנת לבסס את הטענה ולקבוע את חפותו של הנתבע, תידרש חוות דעת פסיכיאטרית של הילד המדובר, אשר תוצג בפני בית המשפט.

מה ההבדל בין חוות דעת לילדים ולמבוגרים?

כל הסיטואציות שתיארנו לעיל יכולות להיות רלוונטיות בווריאציות כאלו ואחרות גם למבוגרים. אף על פי כן, חוות דעת פסיכיאטרית לילדים שונה מחוות דעת למבוגרים ויש לתת על כך את הדעת. על אף שבאופן בסיסי ישנה חפיפה גדולה בין הפסיכיאטריה של הילד לפסיכיאטריה של המבוגר, הרי שכתיבת חוות הדעת עצמה דורשת מיומנות מיוחדת בעבודה עם ילדים ורגישות אליהם.

הפסיכיאטר צריך לקחת בחשבון אלמנטים התפתחותיים הנוגעים לגילו ולבגרותו של הילד ביחס לבני גילו, ולשים דגש מיוחד על הסביבה של הילד, כולל ההורים ואנשי החינוך אליהם נחשף, תוך חשיבה כיצד אנשים אלו השפיעו על ההתפתחות של הילד כפי שהוא כיום.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
dr-2157993_640
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה