חשיבותם של טיפולי שיניים לילדים

חשיבותם של טיפולי שיניים לילדים

כשמדובר בילדים שלנו אנחנו רוצים את הטוב ביותר, ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בבריאותם ובבחירת רופא שיניים עבורם. לא תמיד אנו יודעים מה נחוץ, מאיזה גיל הם צריכים לראות רופא, והאם שיני החלב אכן צריכות השגחה וטיפול?

לכן החלטנו לעשות קצת סדר על נחיצות הטיפולים, מתי צריך לגשת לראשונה לביקור אצל רופא שיניים לילדים, איך לבחור ברופא השיניים המתאים ביותר, האם יש צורך בהשגחה, ומה המשמעות ההתפתחותית של שיני החלב?

רופא שיניים זה לא מותרות

חלק משיני החלב של הילדים שלכם עתידות ללוות אותם לאורך זמן לא מבוטל של תריסר שנים בממוצע. במהלך הזמן הזה יתמודדו השיניים מול אתגרים לא פשוטים של ממתקים שנדבקים לחלל השן, חבלות, היגיינה ירודה, ושאר מרעין בישין.

הורים רבים מחזיקים באמונה כי שינוי שיני החלב בשיניים קבועות אינו מצריך טיפול והשגחה בשיניים הזמניות וכי ניתן להזניחן, כי הרי במילא הן יוחלפו באלה הקבועות. אז זהו, שלא. לשיני החלב תפקיד מרכזי באימוץ הרגלי דיבור תקינים לילד, בהגיית אותיות שנחתכות בשיניים (ס, ז, צ, שֹ, שׁ), ואף בפן החברתי. זכרו כי ילדים רגישים מאוד לסביבתם ולהערות שמקבלים מילדים אחרים, ואלה לא פוסחים על שום פגם ועל האפשרות להפוך אותו למושא ללעג.

יתרה מכך, לשיניים זמניות תפקיד חשוב מאוד בהתפתחותו התקינה של חלל הפה. שיני חלב מהוות בסיס להתפתחות השיניים הקבועות, וכל נזק נרחב כגון עששת בשיני החלב עלול לפגוע גם בשיניים הקבועות שיחליפו אותן.

לפיכך, ביקור אצל רופא שיניים לילדים הוא אינו מותרות אלא צורך התפתחותי, בדיוק כפי שהולכים לטיפת חלב ומאוחר יותר לרופא המשפחה.

את רופא השיניים צריך לבקר בתחילת הופעת שיני החלב ועם סיום בקיעתן, לצורך בדיקת התפתחות תקינה, סדר ומנשך תקין ואיתור בעיות הדורשות השגחה. לאחר בקיעת כל השיניים יש לחזור לביקורת אחת לחצי שנה.

הרגלים של ילדים שעלולים לפגוע בחלל הפה והשיניים:

על מנת שתתצטיידו בהמלצות וטיפים יעילים מהמלל הרב, ריכזנו עבורכם מספר הרגלים של ילדים שעלולים לפגוע להם בשיניים ורצוי לגמול אותם מהם:

  1. מציצת אצבע וחריקת שיניים – אל תשארו אדישים לנוכח ההרגלים המגונים שיפגעו לילדים בחלל השן.
  2. אכילת ממתקים שנדבקים לחלל השן – לא מדובר בכל ממתק ולא בכל חטיף מסוכר אלא רק בחטיפים הנדבקים לשיניים. בעבר הייתה בהלה בכל הנוגע לחטיפים עם סוכר, וזאת מן הטעם הפשוט שלא היה פלואוריד במשחות השיניים. כיום, משחות עם ריכוז פלואוריד של PPM 500 סותרות את נזקי הסוכר. כמובן כי נכון הדבר לאכילה מבוקרת של חטיפים ולא בליסה חסרת מעצורים.
  3. הירדמות עם בקבוק ובו משקאות ממותקים – זה מיותר, לא בריא ומסוכן. הצטברות הנוזל בחלל הפה ללא החלפת רוק גורמת לנזק מקומי בשיניים.

טיפים לשמירה על שיני הילדים 

לאחר שגמלנו את ילדינו מהרגלים רעים, נותר לנו לסייע להם ולכם ההורים לאמץ הרגלים בריאים:

  1. את שיני החלב יש לנקות בעדינות באמצעות גזה רטובה.
  2. כאשר מופיעות כל שיני החלב אז עוברים לצחצוח בעזרת מברשת עדינה ומשחת שיניים בעלת טעם האהוב על הילד ובריכוז הפלואוריד הנאמר לעיל.
  3. ילדים לומדים לא מעט מהתבוננות וחיקוי, ואתם הדמות הטובה ביותר לחיקוי עבורם. לכן, אמצו אותם לחיקכם בעת הצחצוח והראו להם כיצד אתם עושים זאת נכון.
  4. יש להקפיד על ליווי של אדם מבוגר בעת צחצוחו של הילד עד גיל 6-7 לערך, ואף להשלים את הצחצוח לצורך הגעה למקומות אליהם מתקשה הילד להגיע בעצמו.

לחצו כאן לקריאה נוספת על טיפולי שיניים לילדים אצל ד"ר אליהו

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
kids-brushing-teeth-early
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה