איך בכל זאת נגרום לילדינו בגיל הרך להתפתח בעולם הדיגיטלי?

בעידן שבו יש בבית יותר מסכים מעציצים, חשוב מאד לנו ההורים למצוא דרכים יצירתיות להעביר את הזמן של הילדים בדרך שתתרום להתפתחותם בצורה מאתגרת ועשירה. משחקי אונליין לגיל הרך מאפשרים הפעלת חלק מהמיומנויות והחושים אצל הילדים.

לדעת רוב ההורים שימוש במחשב כבר בגיל צעיר יסייע לילדים להתאים את עצמם לעולם המודרני, שבו המחשב הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. עם זאת, ישנם יותר ויותר הורים המביעים חשש כי ההיצמדות למסכים יוצרת חסך במיומנויות חברתיות של תקשורת בין אישית. בנוסף, שעות מסך רבות לא תורמות לבריאות העיניים, במיוחד לא לילדים.

איפה הימים ששיחקו 'מחבואים' ו'סטנגה' בחוץ..? היו ימים.. ואינם עוד 🙂

אז מה מומלץ לנו ההורים?

מינון נכון הוא שם המשחק, גם פה. העולם שהילדים גדלים אליו הוא עולם חדשני רב חושי של טכנולוגיה, מובייל, אפליקציות, אינטרנט. על כן, הם בהחלט נדרשים לפתח מיומנויות לעבודה בסביבה זאת מגיל צעיר ביותר. עם זאת, לקחת את זה לקיצון זאת טעות חמורה. מסך הפלזמה המהודר בסלון הוא לא בייביסיטר.. לשחק פיפא זה לא לשחק כדורגל.. 'לדבר' בוואטסאפ זה לא להפגש.

אין תחליף לאינטראקציות הבין אישיות פנים מול פנים, אין תחליף לפעילות גופנית, אין תחליף להריח את הפרחים בטיול בטבע או לקפוץ למי הבריכה והים. אתרי משחקי אונליין רבים נענו לאתגר – פיתוח משחקים והפעלות המפתחות את מיומנויות הילדים.

לא מעט אתרים מציעים שלל רב של תכנים ממגוון רחב של קטגוריות ונושאים בכל התחומים. באינטרנט ניתן למצוא אתרי משחקים ופנאי לילדים ונוער, המכילים אלפי משחקים חינמיים ברשת לילדים. בלא מעט אתרים מגוון קטגוריות עשיר למדי: משחקי פעולה, משחקי חשיבה, משחקי ספורט, משחקי מרוצים, משחקים לבנות, משחקים מיוחדים לשני שחקנים ועוד. כמו כן באתרים פינות רבות לילדים: פינה לפייסבוק, פינת יצירה, פינת חדשות, פינת טריוויה, פינת בדיחות ועוד.

לצד אתרים כאלו ניתן למצוא גם אתרי תוכן מובילים המציעים דפי עבודה, צביעה ומשחק לבני 3-7. באתרים הללו ניתן למצוא: דפי עבודה לילדים – חשבון, לגיל הרך, הכנה לכיתה א', אנגלית, חגים ועונות, גזירה.

לא מעט הורים נעזרים כיום באתרי אינטרנט כהמשך מסוים למורים האמיתיים בבית הספר ויש כאלו שאף רואים במשחקים הללו אף תחליף למורים פרטים. באינטרנט מגוון עצום של אתרים המציעים הכנה לכיתה א' עם דגש על מקצועות כגון משחקי חשבון, קריאה, אותיות, משחקי הכנה, חגים ועונות.

אנו בטוחים כי בניגוד למשחקי המלחמה הלא חינוכיים שיש היום לילדים אף הורה לא פוסל או מונע מילדיו משחקים חינוכיים במחשב המלמדים את הילדים ומאתגרים את כישורי החשיבה והיצירתיות שלהם.

גם לקטגוריית הגיל הרך מסתבר ניתן למצוא היום עולם תוכן שלם של משחקים מקוריים, יצירה, צביעה, דפי פעילות ועוד. עולם הקטנטנים מגוון לא פחות מעולם הילדים הבוגרים יותר ושם ניתן למצוא משחקי התאמה, אבחנה, ספירה והבנה. באתרים הללו מבחר פאזלים, סודוקו, מצא את ההבדלים, משחקי מילים בסיסיות ואותיות כגון טריוויה, תפזורות, גלה את המילה ועוד, הכל בהתאמה לגיל כמובן.

המטרות העיקריות של האתרים הללו הינן לפתח את יכולותיהם והעשרת עולמם של הילדים באופן המתאים להם, השמת דגש על פיתוח הכישורים הנדרשים במעבר הקריטי מהגן לבית הספר, פיתוח הביטחון העצמי דרך חוויות הצלחה.

בלא מעט אתרים יושם דגש רב על פיתוח הסקרנות, פיתוח יצירתיות, מושגים בסיסיים בחשבון, מוכנות לקריאה ולכתיבה, נגיעה ראשונית במילים באנגלית ועוד. חשוב לציין שחלק מהאתרים הינם בתשלום, לרוב זה פונקציה של תוכן – ככל שיהיה איכותי יותר כך יתבקשו ההורים לשים את היד בכיס ולשלם עבור האתגרים הווירטואלים.

לסיכום נאמר שאי אפשר ולא רצוי לברוח מהקידמה וילדנו נדרשים להיות חלק ממנה, אך עם זאת אין תחליף לרוך האנושי. עוד לא נולדה האפליקציה שתעביר את התחושות הללו וטוב שכך 🙂

אז מה היה לנו עד עכשיו?
imgforpost-kids
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה