"לא קר לו ככה?": מדריך הלבשה פרקטי לתינוקות ופעוטות, לחורף, לקיץ ובכלל

מה צריך להיות השיקול המרכזי בבחירת הלבוש לילדים? עד כמה חשוב שיהיה נוח, לעומת שלא יהיה חם או קר מדי? שכבות זה טוב או לא? בואו נעזוב בצד את השיקולים האופנתיים, ונתרכז בפרקטיקה. הרי ברור שלתינוקות ופעוטות (עד גיל מסוים) לא אכפת איך הם נראים. מעניין אותם להרגיש נעים, להיות חופשיים, ולספק את סקרנותם ע"י משחק וחקירה.

בישראל, בואו נודה על האמת, לא קר במיוחד. עם זאת, בימות הקיץ לפעמים המזגנים מקררים יותר מדי, ונדמה שחורף בתוך המבנים. אז איך למצוא את עצמנו בתוך שינויי הטמפרטורה, תחזית מזג האוויר ועצות הסבתא?

קודם כל, כמה כללי אצבע:

  • ילדים מרגישים פחות או יותר מה שאנחנו מרגישים. לא קר להם יותר מאשר לנו בצורה דרמטית. אם לכם נעים עם חולצה קצרה – למה שהילד ילבש פוטר?
    יש כמה הסתייגויות לעניין זה:
    • תינוקות עד גיל 3 חודשים הם רזים יותר (עדיין לא התפתחה שכבת שומן הגונה שתבודד את חום גופם מהסביבה הטבעית) ולכן חשוב כן להלביש אותם טיפה יותר ולהיות רגישים לטמפרטורה שלהם.
    • תינוקות שזוחלים ויושבים כל היום על הרצפה, עשויים לאבד יותר מחום גופם בשל שטח מגע גדול עם הרצפה. בעיקר אם התינוק זוחל זחילת גחון או משחק עדיין בשכיבה על הבטן. להם כדאי להלביש שכבה עבה יותר או נוספת (לא חייב על כל הגוף! אפשר חלק עליון או תחתון נוסף בלבד).
צילום: pixabay
  • לא כל הילדים רגישים לחום וקור באותה מידה.  לרוב הילדים לא מפריע להם אם קצת קר להם, או קצת חם להם. אם טמפרטורת הליבה שלהם היא תקינה ונעימה – לא מפריע להם שכפות הידיים שלהם קפואות. לא אכפת להם גם קצת להזיע.
    וכשהילד גדול מספיק בשביל להגיד אם חם לו או קר לו – תנו לו להחליט! גם אם היא מתעקשת לנעול מגפיים בקיץ, גם אם הוא מתעקש ללכת לגן עם גופיה בחורף. זה חלק חשוב מהחקירה, מהעצמאות, מתחושת המסוגלות והשליטה בחייהם. ארזו אופציה נוספת עבורם בתיק. מקסימום – יהיה להם לא נוח.
  • יש הבדל גדול בין יום חורפי, ליום שבמקרה מתוארך במקרה בעונת החורף. שימו לב לטמפרטורה האמיתית בחוץ. יש הרבה יותר מדי ילדים שלבושים בהרבה יותר מדי בגדים, בעוד השמש מחממת אותם היטב.
  • הלבוש של הילד צריך לשרת אותו, ולא הילד את הלבוש. הוא לא דוגמן בקטלוג, ובגד שנראה יפה מאוד בתמונה לפעמים מאוד מציק. כפתורים, ג'ינסים, קישוטים תפורים לבד או בדים גסים – כולם יכולים להפריע מאוד לתנועה החופשית. הבגד שילד לובש ביום יום צריך להיות נעים ופשוט כמו פיג'מה. רוצים חגיגי? יש המון "כמו ג'ינסים" בלי אף כפתור, חצאיות פיצפוניות שתפורות לבגד, והדפסים חגיגיים ומקסימים.
צילום: pixabay

להפריד בין יום, לילה ומעברים

כשמלבישים את התינוק לגן – חשוב מאוד לזכור שבגן חם כמו בבית, ואנחנו עוטפים אותו רק לשם הדרך אל הגן ובחזרה. כשהוא נמצא שעות רבות בגן עם פוטר מיותר – הוא סובל, הוא פחות תנועתי, הוא גם פחות סקרן כי הוא עלול להיות מותש מהחום וגם צמא בגלל הזעת יתר.
אם הלבשתם שכבה נוספת לדרך – דאגו להוריד אותה בעצמכם בכניסה לגן. הצוות לא תמיד יכול להבחין למי חם מדי, ולפעמים מרגישים לא בטוחים להוריד לילד שכבה "כי אמא שלו מעדיפה שלא", אלא כשהוא כבר סמוק לחיים וחצי מעולף.

"כלל האצבע" הוא שאם התינוק לבוש ביותר משתי שכבות ועדיין קר לו (בתוך חדר) – הסביבה קרה מדי. לא תמיד ניתן להשפיע על הטמפרטורה, אבל כשאנחנו בתוך בית – עדיף לחמם עוד קצת ולהוריד שכבה. עד כמה לחמם? עד שנעים לנו עם שכבה אחת.

בזמן שינה או מנוחה, טמפרטורת הגוף יורדת, והתינוקות לא תמיד מבלים את הלילה מתחת לשמיכה. אם יש לכם תינוק תנועתי, יכול להיות שגם בלילה הוא תנועתי והשמיכה ממנו והלאה. במקרה כזה כדאי להחליף את החימום שהשמיכה מעניקה בשכבה נוספת. פיג'מת אוברול תעשה את העבודה. יש לציין כי כובע מכל סוג אינו מאושר ע"י משרד הבריאות בזמן שינה.

מאילו בגדים כדאי להימנע:

  • פליזים: המרקם של פליז מאוד מחליק על הרצפה, וגם על משטח פעילות. חלק גדול מהאנרגיה שהתינוק משקיע בהתרוממות על שש, להתיישב, לזחול – מושקע במניעת החלקה. כלומר שאת אותה כמות של כח הוא יחלק בין הצורך לא להחליק לבין היכולת שלו לזחול, ואז נראה תינוק שכבר היה מסוגל להתחיל בזחילה אבל מתעכב עוד חודש חודשיים בגלל הלבוש.
  • ריבוי שכבות: בין השכבות יש תנועתיות, ולכן גם כאן מוקדשת אנרגיה מיותרת לייצוב (בעצם התינוק מייצב את הבגדים, ובמקום שהם ישרתו אותו הוא משרת אותם). עדיף בגד דק ועליו שכבה עבה אם צריך.
  • גרביים: הגרביים הן הכרחיות, אבל גם כשיש עליהן אפליקציה של מניעת החלקה (הנקודות הקטנות מלמטה) – הן אינן מונעות החלקה בגב כף הרגל, על אחת כמה הן מחליקות כשגורבים שני זוגות גרביים זה על זה.
  • רוכסנים, כפתורים, אפליקציות בולטות או קישוטים תפורים לבגד – כל אלה מעמיסים על פעוטות ובעיקר על תינוקות, והם לא רואים כל צורך בהם.
  • מכנסיים עם רגליות / חליפות אוברול עם רגליות: הרגליות נהדרות על מנת לספק עוד שכבה לתינוק צעיר, אבל ברגע שהתינוק מנסה לזחול (אפילו זחילת ציר) – הרגליות מסרבלות אותו. הן לא צמודות על הרגל, והן לא בצורה של כף הרגל, בניגוד לגרביים. גם אם נגרוב גרביים על הרגליות – בפנים זה מרגיש "מצו'קמק", והרבה תינוקות לא מסכימים לדרוך על ערימה שכזו. התחושה של אוסף בדים מתחת לכף הרגל גורמת לרפלקס ה-grasp* בכפות הרגליים להתחזק, ויוצרת כף רגל מכווצת שעליה קשה לעמוד

*רפלקס הלפיתה (grasp) מופעל כאשר התינוק מרגיש מגע בכף הרגל וגורם לכיווץ ולפיתה באצבעות הרגליים. הרפלקס נחלש עם הזמן עד גיל הליכה. "ערימות" של בדים בכף הרגל יכולות לעורר את הרפלקס ולהפריע לדריכה על כף הרגל בשלבים הראשונים של עמידה והליכה.

אז במה כן מומלץ להלביש:

  • בדי כותנה או בדים טבעיים. הם מחליקים פחות מבדים סינתטיים כדוגמת פליז. אחרי כמה כביסות הם אפילו עוד פחות מחליקים. אם יש בגדים יד שניה שמישהו כבר זחל בהם – מה טוב.
  • שכבה תחתונה צמודה: כדי למנוע תנועה מיותרת בין שכבות הבד, השכבה התחתונה צריכה להיות טייטס מכותנה ובגד גוף. שימו לב שכשבגד גוף טיפה קטן מדי – הוא לוחץ במפשעות וזה פשוט לא נעים. גם לבנים אפשר להלביש טייטס וגרביונים, גם בוורוד ועם לבבות. הם לא ירגישו פחות גבריים, והם ייהנו מתנועה חופשית במרחב.
  • נעלי טרום הליכה: כל תינוק שמתחיל להתרומם מהקרקע זקוק לחיכוך בכפות הידיים והרגליים. הדרך הכי פשוטה להשיג חיכוך וגם למנוע התקררות של כפות הרגליים היא נעלי טרום הליכה – נעליים שעשויות מעור או דמוי עור (אני מעדיפה את הדמוי עור גם מטעמי מחיר וגם מטעמים הומניים) – כאלה שאין להן סוליה קשה.
  • גרביים נפרדות מהמכנסיים: כאשר גורבים לילד גרביים נפרדות מהמכנסיים, יש אפשרות להוריד אותן לפרקי זמן מתאימים ולאפשר לו חיכוך גדול יותר בין כף הרגל לרצפה, מה שיאפשר לו לדחוף את עצמו לזחילה ועמידה הרבה יותר בקלות. מתאים בעיקר לעונות המעבר, או למי שמחמם את הבית עד כדי הליכה יחפה בחורף (בעיקר אם יש לכם פרקט בכל הבית, שמתקרר הרבה פחות מריצוף).
  • הכי טוב יחף! ברגע שנעים מספיק בשביל כפות רגליים יחפות – עדיף לחלוץ נעליים, להישאר יחף עם שכבה נוספת בבגד.

לא כל הילדים מרגישים אותו דבר!
ילדים שונים רגישים במידה שונה לחום וקור, כמו גם לנוחות הבגדים. יש ילדים שמגיל צעיר מאוד מתרגזים כשמלבישים להם ג'ינס. הם בדרך כלל רגישים גם לתוויות הבגד, לתפרים של הגרביים, לשכבה אחת יותר מדי ועוד. הפעוט שלכם כועס ואתם לא יודעים למה? לפעמים זה זה. נסו ובדקו. הלבישו אותם בנוחות, פשוט, ולא יותר מדי.

ועוד מילה בעניין החום והקור: בקיץ, בעיית המזגנים היא בעיה הפוכה לקור בחורף. בעת ההלבשה, חשבו על המעבר והשהות הקצרה בחוץ, לעומת השהות הממושכת במבנה סגור. הקלו על הצוות בגן להוסיף או להוריד שכבה. ספרו להם אם לתינוק שלכם חם או קר בדרך כלל, מהיכרותכם איתו.

צילום: סיגל ולדמן

יש סימנים אובייקטיביים שיעזרו לנו לזהות אם לתינוק חם או קר מדי: תינוק שחם לו מדי יהיה אדום וסמוק, יזיע, יהיה חסר שקט או יראה מותש. תינוק שקר לו מדי – שפתיו יכחילו מעט, הוא יראה חיוור ולעיתים עם עור "משויש" (דוגמאות עדינות של משושים על העור – ניתן לראות בעיקר כשיש מספיק עור חשוף, כלומר בקיץ במזגן או אחרי המקלחת). כפות הרגליים והידיים שלו יתקררו במהירות, והוא עשוי לרעוד או להיראות כבוי ופסיבי. והכי חשוב: תינוקות לא מתביישים להגיד לכם מה הם מרגישים, ולרוב הם יבכו עד שתבינו. תסמכו עליהם.

הכותבת היא סיגל ולדמן, פיזיותרפיסטית (B.PT) מוסמכת לילדים ותינוקות. לשאלות נוספות על התפתחות תינוקות וילדים ניתן לפנות לסיגל בטלפון 050-7273128 או להשאיר שאלה באתר של סיגל

אז מה היה לנו עד עכשיו?
POST-image-sigal
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה