מתכונים טבעוניים לילדים

כמה פעמים הכנתם סיר שלם ותכננתם עליו לשלושה ימים, כשהילדים בכלל לא היו מוכנים לטעום ממנו? כמה פעמים מצאתם את עצמכם שוקדים שעות על מתכון חדש, רק בשביל לראות את החיוך על פניהם של ילדיכם כשהם מלקקים את הכף בהנאה? הילדים של היום ידועים כצרכנים מפותחים המודעים היטב למגוון האפשרויות שמציע העולם, בעלי חוש טעם מפותח ויכולת בררנית שאנחנו היינו יכולים לחלום עליה בילדותנו.

יצאנו לבדוק מה הם הטיפים הסודיים שהפכו את המתכונים הטבעוניים למנות קבועות בבית וריכזנו עבורכם את כל הסודות שיגרמו לילדים שלכם לחכות לארוחת צהריים!

הכל מתחיל בבית – חשיבותה של הקשבה

טבעונות, כמו שכולנו יודעים, היא הרבה יותר מתזונה מסוימת. היא דרך חיים הכוללת חמלה, הקשבה ונכונות להשתפר ולהיות אדם טוב יותר. וכמו בכל דבר – הכל מתחיל בבית. הורים טבעוניים רבים מנסים להשפיע על ילדיהם בדרכים שונות על מנת שיאכלו מנות טבעוניות עד שלפעמים אנחנו שוכחים שהילדים שלנו הם אנשים בפני עצמם… יש להם את הבחירות שלהם, הטעם האינדיבידואלי שלהם והיכולות הייחודיות להם.

לכן, הדבר החשוב ביותר בהקניית תזונה טבעונית בבית הוא הקשבה. הקשיבו לצרכים ולרצונות שלהם. האם הם אוהבים אוכל חם או קר? האם יש להם העדפה לרכיבים מסוימים? באותה מידה, לשלב ההתפתחותי יש השפעה משמעותית על הרגלי האכילה של ילדינו ועל האופן שבו הם יפתחו הרגלים עתידיים.

מזון מרוסק המתאים לגיל הינקות יהיה פחות מתאים לגילאים מבוגרים יותר ומה שלא התאים בגיל שנה, יכול להיות המנה האהובה עליהם בגיל שנתיים או שלוש. התאימו את מרקם המזון, את הטמפרטורה ואת התצורה שלו לשלב ההתפתחותי של הילדים.

חינוך עושים באהבה או לא עושים בכלל

חשוב לזכור כי כל ניסיון לכפייה של תפריט זה או אחר על הילדים שלנו עלול לפגוע ביכולות השיפוט הטבעיות שלהם. לא משנה אילו מתכונים טבעוניים תכינו בבית, אם הילדים שלכם ירגישו שהם "חייבים" לאכול את האוכל הזה, הם יפתחו התנגדות פנימית.

חשוב שכל מתכון טבעוני שתכינו בבית יגיע ממקום של אהבה, חופש ואפשרות לטפח בילדינו יכולת בחירה עצמאית וחופשית לגבי העדפותיהם. אין משמעות הדבר כי הם חופשיים לאכול מה שהם רוצים, מתי שהם רוצים. אבל בו בזמן, חשוב לבדוק את המניעים שלנו ולכבד את הבחירות האישיות שלהם.

מתכונים ונהנים

דרך פשוטה ויעילה ביותר לפיתוח יכולת הנהגה עצמית וכושר שיפוט עצמאי בקרב ילדינו היא פיתוח מעורבות פעילה בתהליכי הכנת מתכונים טבעוניים. כשהילדים לוקחים חלק פעיל בהכנה, הם מרגישים שהם תורמים ואחראיים לתוצר הסופי, ובכך הם מזדהים עם התהליך ולומדים לפתח יכולות טיפוח עצמי. באופן טבעי, הם ייטו יותר לאהוב את המנה שהיו מעורבים בהכנתה.

יצירתיות היא שם המשחק

ילדים, שלא כמו מבוגרים, רואים וחווים את העולם כפי שאתם תציגו להם אותו. מחקרים רבים מלמדים כי משחק הוא בין האמצעים התורמים להתפתחות קוגניטיבית, רגשית וחברתית יותר מכל לימוד תיאורטי אחר. עצם ההתנסות מפתחת בילדים זכרון חיובי של עשייה, וכאשר עשייה זו מלווה בתחושה חיובית של צחוק, הנאה, צבעים וטעמים, היצירה נטמעת בתפיסת העולם של הילדים.

כדי להפוך את תהליך היצירה למהנה, שלבו בהכנה מגוון כלים כמו חיתוכיות מעניינות, פירות צבעוניים, טעמים חדשים, חוויות של התנסות חושית – בטעם ובריח, גילויים מרתקים, פיסול ועוד. תופתעו לגלות כמה הילדים שלכם ייהנו מהיצירה ויבקשו לשחזר אותה!

מתכונים טבעוניים לילדים, כמו כל פעולה חינוכית אחרת, הם הרבה יותר מהפעולה הפיזית עצמה. אימוץ תפיסת עולם חיובית המבוססת על חופש, כבוד, צחוק והנאה היא הבסיס למציאות בה כל הצדדים נתרמים ומתפתחים בצורה הדדית.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
child-933267_640 (1)
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה