סיבוכים שיכולים לקרות בלידה

תקופת ההיריון מאוד מיוחדת, מעצימה ומרגשת, אך יחד עם זאת גם מדובר בתקופה מפחידה, וזאת כי מדובר באחריות הורית שמתבצעת רחוק מאתנו, מבלי שנוכל להחזיק את התינוק, להביט לו בעיניים ולחוש אותו קרוב ללב, וזאת כי התינוק עדיין ברחם – כ"כ קרוב ובו זמנית כ"כ רחוק. חוסר הידיעה מעלה מגוון חששות, אך עם זאת חשוב לדעת שכן יש מגוון דברים שניתן לשלוט עליהם במהלך ההיריון והלידה, כאשר בין היתר מדובר על בדיקות, תזונה נכונה וכמובן שגם רצוי להיות מודעים מראש לסיבוכים האפשריים במהלך הלידה עצמה, ולו על מנת להבין מראש מה לדרוש, ממה להימנע, מה לבדוק וכדומה. 

לידה מוקדמת

לידה שמתבצעת לפני שבוע 37 מוגדרת כלידה מוקדמת. מצב זה עשוי להוביל לתינוק בריא ושמח, אך גם עשוי להוביל לשורת מומים. מהי הסיבה שמאחורי לידה מוקדמת? ובכן קיימים מצבים בהם הרופאים מחליטים ליילד את האם לפני היעד, ולו כי היא נמצאת במצב בריאותי שמסכן אותה. כמו כן, גם יש לידות מוקדמות שהן טבעיות, ולו כי מדובר בזיהום, דלקת תוך רחמית, הפרעה בצוואר הרחם, התרחבות יתר של הרחם ועוד. במקרים רבים ניתן לעלות בזמן על המאפיינים שעשויים להוביל ללידה המוקדמת, כך שנוצרת הזדמנות להעניק מענה. עם זאת, אם אישה מגיעה לרופא הנשים כשהיא מתלוננת על מיחוש כזה או אחר ומקבלת יחס של ביטול, יחס שלאחר מכן מוביל ללידה מוקדמת, ייתכן מאוד שמדובר במקרה של רשלנות רפואית בלידה – שווה בדיקה.

כליאת כתפיים

כליאת כתפיים הנו מצב בו הראש של התינוק יצא לאוויר העולם, אך הכתף תקועה במעבר, עובדה שמצריכה עזרה מידית ומקצועית, אחרת התינוק מצוי בסכנה. במקרים מעין אלו רצוי לשקול לסובב בעדינות את התינוק, לרוקן את שלפוחית השתן, לחתוך את חיץ הנקבים, לשנות את תנוחה היולדת (למשוך את רגליה כלפי מעלה) ובו זמנית ללחוץ על אזור עצם הפוביס וכדומה – יש מגוון אופציות שעשויות לסייע, עובדה שמצריכה ללדת לצד גוף מקצועי.

לידת ואקום

לידת ואקום אומנם אינה שכיחה, אך עדיין בין 4 ל 7 אחוז מסך הלידות מסתייעות בוואקום ומלקחיים. מתי נעזרים בכך? כאשר המוניטור מורה על מצוקה, כשהשלב השני בלידה מתארך, כאשר מבקשים להקל על יולדת שסובלת ממחלת לב קשה ופשוט כאשר היולדת מותשת – ללא הכוח הנחוץ להניע את הדחיפה הרצויה. מדוע אין מדובר בעזרה שכיחה? כיוון שלא כל ניסיון מצליח, לעיתים נוצרים סיבוכים רפואיים ואף חלק מהניסיונות עשויים להיגמר בניתוח קיסרי בהול.

קבלת זירוז

אנו רגילים להתייחס אל זירוז לידה כאל שלב טריוויאלי, בו מקבלים חומרים שגורמים להתכווצות רחמית חזקה, כזו שמסייעת להניע את הלידה. עם זאת, יש לדעת את האמת שמאחורי הזירוז, את שלל הסכנות שהוא מכיל. מצד אחד מדובר בסיוע מהותי, אך לעיתים נעשה בו שימוש ללא הצדקה. מהי הסכנה? במקרים נדירים הזירוז עשוי לגרום לקרעים ברחם – מצב מאוד מסוכן לתינוק ולאם. כמו כן, זירוז הופך את חוויית הלידה להרבה יותר כואבת ובנוסף הוא גם עשוי להוביל לניתוח קיסרי, ולו כי הגוף שעוד לא לגמרי מוכן ללידה מובל למגוון סיבוכים שמצריכים התערבות מידית. עוד נציין שבחלק מהמקרים הערכת משקל מוטעית מובילה לזירוז, מצב בעייתי בו מיילדים תינוק במשקל נמוך מהרצוי.

נדיר אך קיים

לאור הדברים יש לפנות אל גוף מקצועי שיסייע בלידה, ללמוד בעצמכן אודות האופציות השונות, להגיע ללידה בליווי של אדם קרוב שיודע מהי ההשקפה הרפואית שלכן ולזכור שסיבוכים הם נדירים אך קיימים. רק בריאות והמון בהצלחה. (מומלץ לקרוא עוד אודות הריון בסיכון)

אז מה היה לנו עד עכשיו?
belly-1434852_640
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה