על אגדות סיניות ומשחקים

האומה הסינית ידועה בהיסטוריה המרתקת והעתיקה שלה. כדי לחקור את התרבות הסינית המיוחדת, אפשר לקרוא ספרים הלוקחים את הקורא אל הארץ הרחוקה. ניתן לערוך טיול מאורגן לסין ולהיחשף למבנים העתיקים ולסיפורים שעומדים מאחוריהם ואפשר גם לשחק! אז איך נראית אגדה סינית עתיקה שהופכת למשחק? מה אפשר ללמוד ממנה? ובכלל מהי אגדה סינית? ומה מאפיין אותה? הבה ונצלול יחדיו אל עולם מרתק, עתיק להפליא ומעניין עד מאוד. 

הכירו את האגדות הקדומות 

ממש כמו אגדות של עמים אחרים, גם האגדה הסינית עברה מפה לאוזן, במשך אלפי שנים, והיא נחשבת לקדומה מאוד. הרבה יותר קדומה מהאגדות שמסופרות אצל עמים אחרים. ככל שחולפות השנים ובשל העובדה שהאגדות הללו לא נכתבות, פעמים רבות קשה לדעת מה המקור שלהן? ומי הגה אותן? אך דבר אחד וודאי כמעט תמיד: מטרתן של האגדות הללו היא לא רק לספר לשומע אותן סיפור נחמד, אלא גם ללמדו לקח, לשתף בחוכמת חיים ולחנכו. 

מדוע הומצאו האגדות הסיניות?

כשאנחנו שומעים סיפור, קל לנו יותר לזכור את הפרטים שבו לאורך זמן או להבין מושגים מסובכים. לכל סיפור יש התחלה, אמצע, סוף וגם מטרה. הוא מעניין יותר מאשר הסבר "יבש" ולכן, בעת הצורך, אנו מסוגלים לשלוף בקלות פרט מסוים מתוכו ולהבין מידע מאתגר בקלות יתרה. גם בסין העתיקה ידעו זאת והשתמשו בתחילה באגדות כדי להסביר לילדים המקומיים מושגים מסובכים או להורות להם כיצד להתנהג. 

דרקונים ענקיים וקיסרים אגדיים

באופן זה, הצליחו הסינים המבוגרים יותר להנחיל לילדים מידע הנועד ל"גדולים" ולהסביר, לדוגמה – כיצד הומצא התה? מדוע כל הנהרות בסין זורמים לאותו הכיוון? ומי המציא את המשי? אך האגדות הללו, שסופרו באמצעות סיפור מעניין, לא נועדו רק למטרות הסבר, אלא גם כדי לשתף את העם בתופעות מיוחדות ובאמונות שלהם, כמו – קיומם של דרקונים, סיפורים על קיסריים אגדיים שנלחמו ביצורים עצומים כדי להגן על סין וגם סיפור בריאת העולם, שעל פי האגדה נוצר על ידי אלה שיצרה דמויות אנוש באמצעות בוץ. 

האגדה שהפכה למשחק

האגדה הסינית נועדה להסביר מושגים מסובכים ולהעביר מידע חשוב, לשתף בהיסטוריה המרתקת של העם הסיני וגם לגרום למיתולוגיה (אוסף סיפורים של עם העוסקים, לרוב, בסיפורים על גיבורים ואלים מקומיים) המקומית להישמר לאורך שנים  ומה עוד? כאן בדיוק נכנס לתמונה המשחק! רבים מהמשחקים הסינים המסורתיים מבוססים על אגדות נפלאות, שסופרו לפני מאות ואלפי שנים ועברו מדור לדור כמו – "הטנגרם". 

הכירו את הטנגרם

לפני שנים רבות, חי בממלכת סין איש זקן מאוד העונה לשם טן. לטן היו חפצים רבים, אך החפץ שהיה עבורו יקר ערך יותר מכל היה ריבוע חרס. לפני מותו, רצה להעביר לבנו את ריבוע החרס היקר,  אך כשניסה לעשות זאת הריבוע נפל ונשבר לשבעה חלקים שונים. שבעת החלקים הללו יצרו צורות גאומטריות מושלמות, כמו – משולש, ריבוע, מעוין ועוד. כשטן ניסה לחבר אותם מחדש גילה כי שבעת החלקים יוצרים בכל פעם צורה הנדסית שונה. טן הישיש התפעל מהתוצאות המגוונות שקיבל וקרא לחלקי החרס: "התוכנית הגאונית בת שבעת החלקים". לימים הפכה ה"תוכנית" הזו למשחק מתמטי שנקרא בסינית: "צ'י-צ'או" וביתר חלקי העולם: "טנגרם".

מאז ועד היום חלפו אלפי שנים, אך משחק הטנגרם עדיין נחשב למשחק פופולרי למדי המשוחק על ידי ילדים ומבוגרים בכל רחבי העולם. משבעת החלקים הפשוטים ניתן להרכיב מאות צורות שונות היוצרים דמויות של אנשים, מספרים, בעלי חיים וצורות הנדסיות. וכך הפכה האגדה הסינית למשחק חי וקיים. 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
Screenshot_18
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה