שמונה תופעות בלתי רצויות לאחר לידה והטיפול בהן

לידה היא אירוע לא קל עבור היולדת מבחינה פיזית ומנטלית, כשחוזרים עם תינוק בריא הביתה השמחה היא גדולה והליך הלידה נשכח אט אט. אך לכל לידה יש גם תופעות לוואי . חלקן נעלמות די מהר ומקצתן נותרות פרק זמן ארוך יותר.

לכל אחת מהתופעות הללו יש דרכי התמודדות באמצעות הרפואה הקונבנציונלית וגם בדרכים אחרות.

נשירת שיער

נשירה אחרי לידה היא אחת התופעות הלא הנעימות עבור היולדת, השינויים ההורמונאליים שהתרחשו בעת ההיריון והיעלמותם של ההורמונים לאחר הלידה, גורמים לכך. במהלך ההיריון הנשירה היא מינורית, קיים צורך באיזון ולכן קיימת תופעת נשירה אחרי לידה.

הטיפול המומלץ הוא מעבר לאוכל בריא ומאוזן, שתייה מרובה של מים לחיזוק וצמיחת השיער, שינה מרובה ותוספי תזונה כמו אבץ, ברזל, סידן וויטמין B.

כאבים באזור התפרים

הדרך הפשוטה להתמודדות עם הכאבים היא באמצעות משככי כאבים. ישיבה על כרית רכה מפחיתה את הכאבים ומאפשרת ישיבה באופן הרבה יותר נינוח.

שימוש בפדים עם מגנזיום, שאפשר לקבל בבתי החולים, שמפחיתים את הנפיחויות והבצקות באופן די מהיר. אם המצב נמשך גם כשמגיעים הביתה, אפשר להקפיא את הפדים ולהניח אותם בסמוך לתפרים כדי להקל על הכאבים.

מריחת משחה טבעית במקום הכואב כמו אלופרסט, רסקיו וטראומיל. או צמחי מרפא כמו קלנדולה שמן אתרי באמבטיה .

הכאבים אמורים לחלוף תוך שבוע ימים. אם חלף מועד זה ועדיין יש כאבים, קיימת סבירות שאחד התפרים מהודקים מדי ולכן גורמים לכאבים מתמשכים. רופא הנשים ישחרר את התפר וההקלה תורגש באופן מידי.

התכווצויות של הרחם

הרחם שתפח מחודש לחודש בהתאם לגדילתו של העובר, חוזרת לאט לאט לגודלה הטבעי. בתחילת הדרך ההתכווצויות די כואבות ומזכירות את כאבי המחזור החודשי. בעת ההנקה דרגת הכאב עולה עקב פעילותו של ההורמון אוקסיטוצין המופרש בעת ההנקה. מלידה ללידה דרגת הכאבים עולה, אך תוך כמה ימים הרחם קטנה באופן משמעותי ולכן גם הכאבים הולכים ונעלמים.

טחורים

הלחץ המופעל בהליך לידה על ריצפת האגן גורם במקרים רבים לצאתם של הטחורים החוצה. קיימת נפיחות לא נעימה באזור זה שמתפוגגת בדרך כלל תוך פרק זמן הנע בין חודש לחודשיים. קיימים מקרים חמורים שמצריכים התערבות כירורגית כדי לטפל בכך.

הרופאים ממליצים על שינוי בהרגלי החיים והתזונה כמו תוספת של פעילות גופנית, הקפדה על שתיית מים בכמות גדולה יותר והוספת סיבים לתזונה היומית. כל אלה יגרמו ליציאות קלות יותר המצריכות מאמץ פחות כדי שהטחורים לא יופיעו שוב.

אפשר למרוח את המקום במשחה אשר מקלה על הכאב וגורמת לירידת הנפיחות. מומלץ גם לשבת באמבטיה עם סבון, דבר שמפחית את הכאבים, מרכך את הטחורים וגורם להיעלמותם .

אופציה נוספת היא טיפול הומאופטי, טיפות מצמח ההממליס שמפחית את הנפיחויות והבצקות .

בריחת שתן

בריחת שתן היא תופעה שכיחה עקב המאמץ בלידה שגורם לשינוי בחוזקם של השרירים. כיווצים תכופים של שרירי קרקעית האגן עוזרים ברוב המקרים להחזרת האלסטיות ואט אט התופעה נעלמת התופעה. במקרים חריגים אפשר להיעזר בתרופות המותרות בעת ההנקה. במקרים שמצריכים התערבות רפואית, קיימים גם טיפולי פיזיותרפיה לחיזוק רצפת האגן.

בעיות עור (פצעים, יובש, פיגמנטציה ועוד)

בעיות בעור נובעות בעיקר מהלחץ סביב הלידה הגורם להפרשת הורמוני קורטיזול ומהשינויים ההורמונליים המשפיעים באופן ישיר על מחזור הדם בגוף.

הדרך להתמודד עם התופעות הללו היא הקפדה על אכילה מאוזנת הכוללת חלבונים ליצירת קלגון וירקות, שתיה מרובה של מים, עיסוי בפנים, פעילות גופנית וצריכת תוספי מזון על פי צורך כמו ברזל וויטמין B .

סימני מתיחה

סימני המתיחה הם תוצאה של קריעת סיבי הקולגן והאלסטין בשל היריון. הסימנים הללו נראים בכמה צורות, ארוכות, קצרות, רחבות ודקות, בגווני אדום ורוד ולבן, בעיקר על שיפולי הבטן, הירכיים והישבן.

כדי להעלים את הסימנים הללו, רצוי למרוח קרמים ייעודיים כבר במהלך ההיריון . לאחר הלידה אפשר לבצע טשטוש של הסימנים באמצעות טיפולי לייזר או טיפול באמצעות גלי רדיו.

בעיות גב

במהלך ההיריון רקמות החיבור הופכות לחלשות יותר, קיים עומס על המפרקים, רצפת האגן מוחלשת וחגורת האגן פחות יציבה. מכלול של כל הקשיים הללו מוביל לכאבי גב תחתון . הכאבים הללו מפריעים בהליכה ובתפקוד הכללי לאחר הלידה.

במקרים רבים יומלץ לנשים לבצע פעילות גופנית ממוקדת מטרה, תרגילי הרפיה, פיזיותרפיה וללבוש חגורת גב שתפחית את הכאבים לאורך זמן.

דרכים לפתרון עבור תופעות הלוואי

לכל נושא יש את הדרכים הספציפיות להתמודדות אתו כדי לפתור את הבעיה. קיימות הנחיות בסיסיות שיועילו לכל הנשים לאחר לידה כמו מנוחה, שתיה מרובה, פעילות גופנית מבוקרת, קבלת חוות דעת רפואית, תזונה מאוזנת ושמירה על אווירה נעימה וחיובית.

הקפדה על ההנחיות הללו בנוסף להמלצות הספציפיות יקדמו את ההחלמה.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
תופעות לווי אחרי לידה
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה