כאבים במפשעה בהריון

כאבים במפשעה בהריון - למה, איך ומתי בודקים?

כאבים במפשעה

תסמיני כאבים במפשעה בהריון מוכרים היטב לכעשרים אחוזים מהנשים ההרות. אלו הם כאבים חדים, פתאומיים ועמוקים באגן, שעשויים לגרום לאישה לעצור את פעילותה ולהתחיל להתנשף.

מצב זה משפיע על כחמישית מכל ההריונות, וחשוב לדעת מה זה ומה לעשות אם את אחת מהנשים ההרות שחוות כאבים אלו.

מצב המפשעה במהלך ההיריון

עצמות המפשעה הם מפרקים שמחברים בין עצמות הערווה משני צדי הגוף, ומסייעים בהעברת משקל במהלך פעילויות רגילות כמו הליכה, אך מסייעות גם לייצוב האגן. במהלך ההיריון, המפשעה נפתחת ומתרחבת על מנת ליצור מקום גדול יותר למעבר התינוק.

בהשפעת שינוי ההורמונים בגוף, המפשעה מגיעה בממוצע לרוחב של שלושה מילימטרים במהלך ההיריון, ומגיעה לרוחב נוסף של עשרים מילימטרים במהלך הלידה. הרחבה זו מאפשרת לתינוק לעבור בנוחות דרך האגן.

מה גורם לכאבים במפשעה במהלך ההיריון?

אין סיבה אחת שגורמת להתרחשות כאבים במפשעה בהריון, אבל מומחי הריון ולידה סבורים שהכאבים קשורים למגוון של גורמים, וחשוב למצוא את השורש לכאבים על מנת שניתן יהיה לטפל בהם או להקל אותם. הנה כמה תיאוריות מדעיות לגבי הגורמים לכאבים אלו:

טראומה של האגן

כמו למשל פציעות חמורות, מחלות מורכבות, או תאונה.

שיבוש במפרקי האגן שאינם מאפשרים תנועה נכונה, כמו למשל משיכת שרירים שאינה שוויונית, או חוסר איזון גרמי

ככל שההיריון מתקדם, היציבה של הגוף משתנה, כולל זווית האגן. שינויים בביומכניקה, יחד עם משקל נוסף וכוח הכבידה, יכולים להוביל ללחץ מוגבר באזור המפשעה.

תנוחת התינוק

חלק מהתינוקות יכולים לגלות אופי הרפתקני לפני שהם יוצאים לעולם. אם התינוק ממוקם בתנוחות שאינן רגילות, כמו למשל:

  • בתנוחה אחורית, כלומר, ראשו אינו ממוקם בכיוון המפשעה.
  • בתנוחה אסימטרית לכיוון האגן וראשו מוטה בצד אחד.
  • הוא שוכב במצב רוחבי ומתייחס לרחם כאל הערסל שלו.

מצבים אלו עלולים להוביל ללחץ מוגבר או כאבים במפשעה בהריון.

השפעות ההורמונים

במהלך השליש הראשון להריון (לקריאה מורחבת על שבועות הריון המלאים) מתרחשת עלייה ברמות ההורמונים רלקסין ופרוגסטרון וירידה באסטרוגן. הורמונים אלו מסייעים להגברת הרפיון שמאפשר את פתיחת האגן.

המחקרים אינם חד משמעיים בנושא זה, אך מדענים מצאו שהירידה באסטרוגן יחד עם העלייה ברמות הרלקסין והפרוגסטרון, עשויה להיות קשורה למצבי כאבים במפשעה בהריון אצל חלק מהנשים.

מה הם הסימנים והתסמינים של כאבים במפשעה בהריון?

כאבים במפשעה בהריון משתנים בין הנשים ועשויים לנוע מרמת כאבים כלים ועד לכאבים עזים ומתישים. הנה רשימה של תסמינים שיכולים להגיע עם הכאבים:

  • כאבים חדים בחזית האגן.
  • כאב באגן הירכיים שמקרין לירך העליונה או למפשעה.
  • כאבים עמוקים סביב הירכיים, הגב התחתון, הבטן התחתונה או הפריניום, האזור שבין הנרתיק ופי הטבעת.
  • כאבים שמתרחשים עם העברת משקל מרגל אחת לאחרת, במצבי הליכה, פעילות גופנית קלה, עלייה במדרגות, כניסה או יציאה מהמכונית או המיטה, והתהפכות במהלך השינה.
  • תסמיני לחיצה של אגן הירכיים שמלווים בכאב או אי נוחות.

התמודדות עם התסמינים באמצעות פעילות גופנית

הנקודה הכי חשובה שנשים הרות צריכות להבין היא שכל אישה הרה חווה תסמינים שונים במהלך ההיריון. מסיבה זו, חשוב להתייעץ עם כירופרקט או פיזיותרפיסט שיש להם הכשרה נוספת לטיפול בתסמיני כאבים בהריון, על מנת למצוא את השיטות הספציפיות המתאימות לטיפול באופן אישי.

אבל יש גם כמה הנחיות כלליות להתמודדות עם הכאבים, ורוב הנשים ההרות כבר יודעות שחשוב לשמור על פעילות גופנית מתונה במהלך ההיריון, עם כמה תרגילים שמאפשרים את ההתמודדות הטובה ביותר עם כאבים במפשעה בהריון.

קודם בואו נדבר על כמה תרגילים שלא מומלץ לבצע במהלך ההיריון

כמו שחשוב להקפיד על פעילות גופנית מתונה במהלך ההיריון, יש כמה תרגילים שמומלץ להימנע מהם. למשל:

מומלץ להימנע ממתיחות מוגזמות

כן, יש דבר כזה 'מתיחות מוגזמות' במיוחד במהלך ההיריון, כשההורמונים עוזרים לשרירים להירגע כדי להתכונן ללידה. אם אתן מתרגלות יוגה או פילאטיס, מומלץ לא למתוח מדי את הגוף, כי מתיחות מוגברות עלולות להשפיע על האגן ולמנוע את הפתיחה שדרושה לתהליך הלידה.

מומלץ להימנע מתרגילים על רגל אחת למשל שבועיים שלושה

בהמשך אפשר להוסיף אותם בהדרגה לשגרת האימונים ולראות אם הגוף יכול להתמודד עם העומס. אם לא, זה בסדר להימנע מהם עד סוף ההיריון. אם התרגילים לא מגבירים את התסמינים של כאבים במפשעה בהריון, אפשר להמשיך איתם.

זה כולל סקוואטים, תנוחת הלוחם, תנועות 'אופניים' ותרגילי מדרגה. כל התרגילים האלה מפעילים לחץ על הרגליים ויכולים להגביר את הכאבים.

מומלץ להימנע מתרגילי "ליבה" רגילים

תרגילי ליבה שגרתיים, כמו כפיפות בטן, מתמקדים בהפעלת שריר אחד או שניים בנפרד ממערכת הליבה, שכוללת את רצפת האגן וכל שרירי הבטן והגב. אימונים על שרירים אלו יכולים למשוך את עצמות הערווה ולהגביר את הכאבים.

תרגילי ליבה דורשים יציבות מלאה של האגן, ויישור של רצפת האגן, והפרת האיזון עלולה להוביל לכאבים מוגברים וחוסר יציבות.

תנועות מהירות

אתן רוצות להמשיך לנוע במהלך ההיריון, אבל תנועות מהירות כמו ריצה קלה או קפיצות מחייבות  את השרירים סביב האגן להגיב במהירות, ובמצב של כאבים במפשעה בהריון, תגובה זו מתרחשת במקרים רבים באיטיות. לכן חשוב שלא להציב עומס על שרירי האגן על מנת ליצור את הכוח הדרוש לייצוב הגוף.

אבל יש כמה תרגילים שיכולים לשפר את הכאבים

אחרי שהבנתן מה לא מומלץ לעשות, הנה כמה תרגילים נהדרים לשיפור הכאבים:

דגש על יציבה ויישור האגן

כשאתן עומדות והולכות, הסרעפת צריכה להיות מיושרת עם רצפת האגן, מה שמאפשר לייצב את עמוד השדרה. אם אתן מציבות לחץ מוגבר על האגן, הכאבים עשויים להתגבר, ולכן מומלץ להתמקד בתרגילים קלים שמשפרים את היציבה של הגוף ואת כוח האגן.

נשימות ושאיפות

במהלך שאיפה, רצפת האגן נרגעת ויורדת בעדינות, ובמהלך נשיפה, האגן מתכווץ בעדינות. מצב זה עוזר להפעלת שרירי הבטן העמוקים וייצוב אזור האגן עם הנשימות.

איזון כוח וניידות

כל התנועות צריכות להיות איטיות ומכוונות להתמקדות בשמירה על יציבות הגוף, איזון הכוח ושיפור הניידות.

(לקריאה מורחבת על הריון בסיכון)

שיתוף ב facebook
שיתוף בפייסבוק
שיתוף ב twitter
צייצו בטוויטר
שיתוף ב whatsapp
שתפו בווטסאפ