סקירת מערכות מוקדמת

סקירת מערכות מוקדמת

סקירת מערכות מוקדמת

בדיקת סקירת מערכות מוקדמת היא הליך שמבוצע במהלך ההיריון כדי לקבוע אם לתינוק יש מומים מולדים ספציפיים. בדיקה זו אינה פולשנית והיא מבוצעת בדרך כלל במהלך השליש הראשון והשני להריון, אם כי לעתים היא מבוצעת במהלך השליש השלישי.

בדיקה זו יכולה לספק רק תוצאות של סיכון, או הסתברות למצב מסוים. כשתוצאות בדיקת סקירת מערכות מוקדמת היא חיובית, בדיקות אבחון יכולות לספק תשובה מוחלטת. זוהי בדיקה שגרתית, כגון בדיקת סובלנות לגלוקוז, שבודקת סוכרת הריון. נשים עם סיכון גבוה ללידת תינוק עם מצבים בריאותיים מסוימים, מתבקשות ברוב המקרים לבצע בדיקות נוספות.

מתי מבוצעת הבדיקה?

סקירת מערכות מוקדמת מתבצעת במהלך השליש הראשון להריון ויכולה להתחיל כבר בשבוע העשירי להריון. ברוב המקרים, הבדיקה כרוכה בבדיקות דם ואולטרסאונד, לבדיקת ההתפתחות הכוללת של התינוק ובדיקה אם הוא נמצא בסיכון למצבים גנטיים כגון תסמונת דאון. הבדיקה בודקת את התינוק לאיתור מומים בלב, סיסטיק פיברוזיס, ובעיות התפתחותיות אחרות.

בדיקת סקירת מערכות שנייה מתרחשת בין השבועות ה-14-18 להריון, והיא עשויה לכלול בדיקת דם ואולטרסנוד, במטרה לבדוק אם האם נמצאת בסיכון ללידת תינוק עם תסמונת דאון, או עם פגמים בצינור העצבי.

בדיקת אולטרסאונד

בדיקת אולטרסאונד מבוצעת באמצעות שימוש במכשיר שמייצר גלי קול ומקרין תמונה של התינוק ברחם. הבדיקה משמשת על מנת לקבוע את הגודל והמיקום של התינוק, ומאתרת חריגות אפשריות במבנה העצמות והאיברים המתפתחים של התינוק.

בדיקת אולטרסאונד מיוחדת שמתבצעת במהלך סקירת מערכות מוקדמת מתבצעת בין השבועות ה-11-14 להריון. בדיקה זו בודקת את הצטברות הנוזל בחלק האחורי של צוואר התינוק. כאשר מתגלים יותר נוזלים מהרמה הנורמלית, זה אומר שיש סיכון גבוה לתסמונת דאון.

ואז מגיעה בדיקת אולטרסאונד מעמיקה יותר

במהלך השליש השני להריון, מתבצעת בדיקת אולטרסאונד מפורטת יותר, שמשמשת להערכת מצב התינוק בקפדנות מכף רגל ועד ראש, לאיתור פגמים שעשויים להתגלות לאחר הלידה. יחד עם זאת, לא כל הפגמים המולדים מתגלים בבדיקת אולטרסאונד.

יש גם בדיקת אולטרסאונד חדשה שזמינה כיום להצגת תצוגה תלת ממדית של העובר. הצילום נקרא "אולטרסאונד D-4", והוא מציג תמונה בהירה וברורה שיכולה להיות שימושית לאיתור מומים מולדים.

האם הבדיקה בטוחה?

לכל ההליכים הרפואיים יש סיכון, אבל אין ראיות מדעיות שמוכיחות שבדיקת סקירת מערכות, שמבוצעת כראוי, תפגע באם או בעובר.

בדיקה הולמת פירושה בדיקה שמתבצעת על ידי רופא מיומן. בדיקת אולטרסאונד אינה משתמשת בקרינה, כפי שמתבצע בהליכים אחרים, כגון צילומי רנטגן.

בדיקות דם מוקדמות

במשך השליש הראשון להריון, בדיקת סקירת מערכות מוקדמת כרוכה בביצוע בדיקות דם משני סוגים, למדידת רמות חומרים מסוימים בדם, כלומר, חלבון פלסמה שקשור להריון והורמון A שנקרא גונדוטרופין כוריוני אנושי. רמות חריגות מעידות על סיכון גבוה להפרעות כרומוזום.

בביקור הראשון אצל הרופא לפני הלידה, עשויה להתבצע גם בדיקת דם כדי לראות אם האישה מחוסנת נגד אדמת, עגבת, הפטיטיס B ו-HIV.

דגימת סיסי שליה

בדיקת סיסי שליה היא בדיקת סינון פולשנית שכוללת נטילת פיסת רקמה קטנה מהשליה. בדיקה זו מתבצעת בדרך כלל בין השבועות ה-10-12 להריון, ומשמשת לבדיקת הפרעות גנטיות, כמו תסמונת דאון ומומים מולדים.

יש שני סוגים של דגימת סיסי שליה: אחת מתבצעת דרך הבטן, והשנייה מתבצעת דרך צוואר הרחם. לבדיקה זו יש כמה תופעות לוואי כגון התכווצויות או כאבים, ויש גם סיכון קטן להפלה.

בדיקת נוכחות זיהומים

סקירת מערכות מוקדמת כוללת גם בדיקה לנוכחות זיהומים או חיידקים, כמו למשל בדיקת נוכחות חיידקי סטרפטוקוקוס (GBS) מקבוצה B. זוהי קבוצת חיידקים שעלולים לגרום לזיהומים חמורים אצל נשים הרות ותינוקות, והם נמצאים ברוב המקרים באזורי הגוף הבאים:

  • הפה.
  • הגרון.
  • מערכת העיכול התחתונה.
  • הנרתיק.

אם התוצאות חיוביות, האישה מקבלת אנטיביוטיקה במהלך הלידה כדי להקטין את הסיכון ללידת התינוק עם זיהומי החיידקים.

בדיקת המוח העוברי

בסוף השליש הראשון להריון, עשויה להתבצע בדיקה שמדמה את המוח של העובר במישור הרוחבי, לאיתור חריגות.

בדיקות טרום לידה

בדיקות אבחון הן השלב הבא לאחר סקירת מערכות מוקדמת שמניבה תוצאה חיובית. בדיקות האבחון מוודאות כמעט ללא ספק את קיומם או העדרם של מומים מולדים מסוימים.

בדיקות אבחון הן פולשניות יותר מבדיקת דקירת מערכות, ומתבצעות רק אם קיימת דאגה ספציפית, אם סקירת המערכות מצביעה על בעיה, או בהתחשב בגיל האישה, ההיסטוריה המשפחתית או הרפואית שלה, כשקיים סיכון מוגבר להריון בעייתי. בדיקות האבחון עשויות לשאת סיכון קטן מאוד להפלה.

אולטרסאונד ואבחון טרום לידה של אנומליות עובריות מבניות

אולטרסאונד יכול לזהות את רוב הפרעות העובר המבניות הגדולות. אבחון טרום לידתי יכול להוביל לתוצאות משופרות באמצעות הבטחה כי הלידה מתרחשת בבית חולים עם אנשי צוות מיומנים בלידות מורכבות שעשויות לדרוש ניתוח או טיפול מיוחד אחר.

במקרים נדירים, אבחון טרום לידתי יכול להוביל להתערבות עוברית, למרות שרוב האנומליות אינן דורשות טיפול כלשהו ברחם. חלק מהמבנים האנומליים קשורים למצבים גנטיים, והכרה בהם יכולה להוביל לאבחון גנטי טרום לידתי. במקרים בהם האבחנה הטרום לידתית מגלה חריגה מבנית גדולה, חלק מהנשים יכולות לבחור לסיים את ההיריון.

בשורה התחתונה, אין תחליף לייעוץ רפואי מלא

בדיקת סקירת מערכות היא מקור חשוב של מידע, ובעוד שרוב הבדיקות האלה הן שגרתיות, ההחלטה על הפעולה בהתאם לתוצאות היא אישית לחלוטין.

התייעצי עם הרופא לגבי החששות שלך, אם אינך בטוחה אם לבצע את הבדיקה, או אם את מרגישה חרדה. את יכולה גם לבקש הפנייה ליועץ גנטי, ולהתייעץ איתו לגבי הסיכונים והיתרונות של הבדיקה, כך שהוא יעזור לך להחליט אם סקירת מערכות מוקדמת מתאימה לך.

דם טבורי

דם טבורי – המדריך המלא של קידיפדיה אם אתם כמו הורים חדשים רבים, שלא יודעים מה זה דם טבורי, או למה חשוב לאחסן אותו בבנק

קרא עוד »

שבועות הריון

שבועות הריון בואי לעקוב צעד אחר צעד, של התינוק שלך רוצה לדעת בדיוק איך ומה עושה התינוק שלך כרגע? כן, גם כשהוא בתוך הבטן שלך,

קרא עוד »

מחשבון הריון

מחשבון הריון בואי לעקוב צעד אחר צעד, של התינוק שלך ברוכה הבאה למחשבון שלך כל אישה שמגיעה לרגע הזה שהיא מגלה שהיא בהריון, היא מבינה

קרא עוד »
אז מה היה לנו עד עכשיו?
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ