איך תדעו אם אתם זכאים לקנאביס רפואי והאם מותר בהיריון

הזכאות לקבלת רישיון קנאביס רפואי מאת משרד הבריאות תלויה במספר קריטריונים קבועים המתעדכנים תקופתית על ידי משרד הבריאות. עצם הזכאות, גם כאשר אדם מאובחן באחת המחלות המזכות ברישיון אינה אוטומטית והיא מחייבת מיצוי של הטיפולים הרפואיים הקונבנציונליים קודם לשם כניסה לתהליך הנפקת הרישיון ותחילת השימוש. במאמר זה נעסוק בשני נושאים מרכזיים, המחלות המזכות בזכאות כיום והשימוש בקנאביס רפואי בעת ההיריון.

 

נוהל 106 של משרד הבריאות

רשימת הבעיות הרפואיות המלאה המאפשרים הוצאת רישיון לקנביס רפואי מפורסמת בנוהל 106 של משרד הבריאות. לא נדון במאמר זה בכלל הבעיות והמחלות השונות ונציג מספר מצבים רפואיים מרכזיים בלבד. חולים אונקולוגיים המקבלים טיפולים פעילים נגד סרטן עשויים במקרים רבים להיות זכאים לקבל קנאביס רפואי לשם הקלה על התסמינים ותופעות הלוואי.

 

קרוהן ומחלות נוספות

גם חולים גסטרואנטרלוגיים רבים עשויים להיות זכאים לקנאביס רפואי. מדובר על מקרים בהם מחלת המעיים הינה דלקתית, פעילה ומוכחת, למשל מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית. מטופלים שמצויים לאחר שלושה חודשי טיפול תרופתי קונבנציונלי אשר לא הובילו לשיפור המצב עשויים להיות זכאים לקבלת רישיון לקנאביס רפואי, על מנת לטפל בתסמינים ולסייע בתפקוד.

גם חולים פסיכיאטריים המאובחנים בהפרעת דחק פוסט-טראומתית, בדרגת חומרה בינונית או גבוהה, במקרים רבים יהיו זכאים לקבלת רישיון לקנאביס רפואי. מצבים נוספים הם טיפול בכאב נוירופאתי, חולי איידס, חולי טרשת נפוצה, חולי פרקינסון, חולי טורט וחולי אפילפסיה. בכל המחלות הללו הזכאות אינה וודאית והיא תלויה במצב המחלה ומיצוי הטיפולים האחרים.

 

קנאביס בזמן ההיריון

שימוש בתרופות קונבנציונליות לצד קנאביס רפואי במהלך הריון דורש אישור של הרופא והדבר מותר רק בהינתן רישיון תקף עקב מצב רפואי המצדיק זאת. אמנם הקנאביס עצמו ככל הנראה אינו משפיע על התפתחות התקינה של העובר אך לעישון עלולים להיות נזקים חמורים. לכן במהלך ההיריון יש להימנע מעישון ולצרוך שמן קנאביס במסגרת של אכילה או אידוי.

 

נגד בחילות חמורות

נשים הסובלות מבחילות חמורות במהלך הריון יכולות להגיע גם לאשפוז ולכדי סכנה ממשית לעצמן ולעובר ברחמן. בהקשר זה יתכן אף להוציא רישיון קנאביס רפואי, על מנת להביא להקלה משמעותית בתופעת הבחילות ללא תופעות לוואי נלוות. מדובר על מקרים קיצוניים וחמורים ורק כאשר מוצו הטיפולים האחרים הסטנדרטיים או כאשר התרופות הסטנדרטיות אינן בטוחות.

 

סיכום קנאביס רפואי

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בזכאות לקנאביס רפואי ובשימוש בו בהריון. כפי שציינו, על מנת לדעת אם אתם זכאים עליכם לקרוא את נוהל 106 של משרד הבריאות ולבדוק את מידת עמידתכם בהתוויות ובדרישות בהתאם למחלה ממנה אתם סובלים. לגבי שימוש בקנאביס רפואי בהריון לקנאביס עצמו, ככל הנראה, אין נזק אך השימוש בעת ההיריון צריך להיעשות ללא עישון.

שמן קנאביס

אז מה היה לנו עד עכשיו?
קנאביס רפואי
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה