5 טיפולים יעילים לדיכאון לאחר לידה

אין ספק שלידה היא חוויה עוצמתית שגורמת להרבה אושר, אך היא יכולה גם לגרום לתחושת דכדוך ואף, לדיכאון.

בעוד שהדכדוך חולף לאחר שבועיים מקסימום וללא התערבות טיפולית, לדיכאון קשה מאוד לחלוף ללא טיפול והוא עלול להימשך למעלה משנה.

אם כן, מהם הטיפולים שיוכלו לעזור לדיכאון לעבור?

 

קצת על דיכאון לאחר לידה

דיכאון לאחר לידה (באנגלית: ,(Postpartum depression הוא סוג של דיכאון מז'ורי שמתחיל כ-4 שבועות לאחר הלידה וכולל בין היתר, שינויים תכופים במצב הרוח, תשישות והפרעות שינה. כמו כן, מומחים טוענים שדיכאון זה יכול לנבוע מסיבות רבות ומה שיכול לתרום להופעתו הוא למשל: דיכאון במהלך ההיריון או לפניו.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על ההנחה, כי מחשבות שליליות מובילות להתנהגויות ולתחושות לא טובות בצורה מעגלית, מה שמשמר את תסמיני הדיכאון. לכן, מטרת הטיפול היא לשנות את אותן מחשבות שליליות, כמו "אני אמא נוראית, התינוק שוב בוכה". טיפול מסוג זה ניתן לעשות במרכז טיפולי, המציע טיפול ממוקד ומהיר. על כך, קראו עוד ב-אודות מרכז בטיפול.

 

טיפול בין-אישי

טיפול זה מתמקד בבעיות בינאישיות מתוך האמונה, כי אירועים בין אישיים שליליים יכולים לגרום לתסמיני דיכאון ואותם תסמינים, עלולים למעשה ליצור עוד אירועים כאלה. 4 התחומים שהטיפול עוסק בהם בתקופה שלאחר הלידה הם: קונפליקטים מול בן הזוג, משפחה וחברים, קושי בריבוי תפקידים, בידוד חברתי, אבל ואובדן.

 

טיפול דיאלקטי התנהגותי

סוג טיפול זה היה מיועד בהתחלה עבור מטופלים עם הפרעת אישיות גבולית, אך עם הזמן הפך להיות יעיל גם במקרים שבהם רמת המצוקה היא גבוהה. כמו כן, לעיתים קרובות הטיפול נתמך באמצעות טיפול פרטני וקבוצתי ומלמדים בו מיומנויות הקשורות לתחומים הבאים: מיינדפולנס, פיתוח יכולת התמודדות עם מצוקה, ויסות רגשי ויעילות בין אישית.

 

טיפול תרופתי

טיפול באמצעות תרופות נוגדי דיכאון מתאים בעיקר במקרים שבהם המצוקה מקשה על התפקוד היום יומי. תרופות אלו באות לרוב ממשפחת SSRI, כגון: ציפרלקס, ברינטליקס וסרטרלין, המעכבות קליטה חוזרת של המוליך העצבי, סרוטונין. בנוסף לכך, אין להן תופעות לוואי קשות והן לא נחשבות למסוכנות במינון יתר.

 

טיפול פסיכודינמי

לפי הגישה הפסיכודינמית, חוויות שעברנו בשנות הילדות המוקדמות ביותר, משפיעות על המצוקה הנוכחית שלנו. סוג טיפול זה בוחן באופן מעמיק, אמונות לא מועילות שיש לנו כלפי עצמנו, אשר התגבשו בעבר הרחוק. כמו כן, הטיפול עוסק סביב היחסים שלנו עם ההורים ואנשים משמעותיים אחרים, תוך ניסיונות לחשוף את התוכן הלא מודע.

 

לסיכום

דיכאון לאחר לידה ניתן לטיפול בכמה דרכים וחשוב לפנות לעזרה כמה שיותר מוקדם. כך, ניתן להפחית את הסיכוי לדיכאון כרוני ולחוסר יציבות כלכלית, כמו גם את הקושי בתפקוד היום יומי ומצבים לא פשוטים אחרים.

 

תהליך הריוני

אז מה היה לנו עד עכשיו?
לב
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה