איך לזהות שהילד שלכם צריך ללכת לכיתת מחוננים

להיות הורה זו משימה נצחית, שבכל יום לומדים שיעור חדש. אחד השיעורים שאתם רוצים ללמוד כמה שיותר מוקדם כהורים, הוא איך לעזור לילדים שלכם להתנהל בעולם בצורה הקלה ביותר.

אחת הדרכים המרכזיות לעשות זאת היא זיהוי דפוסים עיקריים אצל הילדים שיכולים להסביר לכם האם הילד שלכם מחונן. במאמר זה נסקור את דרכים אלו לעומק ונרד לשורש העניין.

 

מכביר במילים

הסממן הראשון, שיכול לספר לכם על הפוטנציאל הקיים אצל הילדים שלכם, הוא הגיל בו הם מתחילים לדבר. למה זה סממן חשוב? בשלבי ההתפתחות של הילדים ניתן לראות שסביב גיל שנה רוב הילדים מתחילים לדבר. אם ילדיכם מתחילים לדבר לפני גיל שנה, ואפילו מראים סימני הבנה לשפה זרה שנשמעת בבית, זה סימן מובהק למחוננות.

הדרך הסופית לאבחן זאת היא באמצעות מבחני מחוננים. המבחן הראשון נלקח בכיתות ב' או ג'. מבחן מחוננים כיתה ו הוא המבחן השני בתהליך, ואליו ניגשים רק התלמידים שעברו את המבחן הראשון.

 

אוצר מילים עשיר

יש מגמה התפתחותית של אוצר המילים של הילדים שלנו שהיא ידועה מגיל ינקות! כאשר עולה השאלה "האם ילדינו מחונן?" לא מסתכלים בהכרח על גודל אוצר המילים אלא על התכולה שלו. שימוש במילים גבוהות או חריגות מאוצר המילים שלו עם הקשר לשוני נכון, יכולות להעיד על מרכז עיבוד שפה מתקדם, שזאת אפשר להשליך על יתר היכולות השכליות.

 

עם העיניים למטרה

סממן זה מתייחס ליכולת ההירתמות של הילד לביצוע משימות. בין אם מדובר בהרכבת צעצועים, הכנת שיעורי בית, קריאת קטעי טקסט בשלמותם – יש לכם משהו מיוחד בבית. למה? יכולותיו השכליות של ילד מתפתחות מיום ליום. גילאי הילדות הם הזמן הטוב ביותר ללמידה, לכן התמדה בביצוע משימות מעידה על הבנה מהירה, ריכוז, מיקוד ומוטוריקה.

 

עסקן

ממש לא בכיוון העסקי. עוד מוקדם מדי. מה שכן, אם הילד שלכם מגלה עניין ויכולת בתחומי עניין מגוונים, דעו שזה דבר שונה וחריג בנוף. ציור, נגינה ולמידה הן דוגמאות לתחומי עניין נפוצים אצל ילדים מחוננים. לכן, למידה מהירה, התבוננות, הקשבה ויכולת ליישם – אלו סממנים ליכולות שכליות מוגברות.

 

רגע לפני האבחון

כתבה זו לא באה לזרז הורים לשלוח את ילדיהם לאבחון ולהתאמה מחדש של מסגרת לימודית. מטרת מילים אלו נוגעת ביכולות המוח לקלוט, לפרש וליישם פעולות שנצפות דרך עיניי הילד.  דפוסי ההתנהגות של ילדינו חשובה ומלמדת כבר מגיל ינקות. עצם קיומם של ילדינו אינו מובן מאליו. הם פרי הבריאה של זוג הורים. כל פעולה שהם עושים כילדים ועד בגרות – היא מלאת משמעויות עמוקות שיכולות להעיד על מה שאינו מוחשי. ככל שנגדיל להבין יותר, כך נוכל להיות הורים וחברים טובים יותר. הבנה, הכלה ומשפחתיות הם רק חלק מתחומי החיים שיתעצמו בעקבות זאת.

תלמיד מצטיין

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
ילדים
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה