הגיע הילד? הסיגריה הולכת! למה אתם צריכים להפסיק לעשן כשיש ילדים בבית?

"כשאקבל את העבודה הראשונה שלי – אפסיק לעשן", "כשאתחתן – אתחיל תהליך גמילה", "כשיוולד הילד הראשון – לא אגע יותר בסיגריה בחיים" – המשפטים הללו נשמעים לכם מוכרים, אפילו מעט? ובכן, כנראה שאתם לא לבד. לא מעט אנשים מוצאים את עצמם כשהם מצביעים אל עבר נקודה עתידית לא נודעת ומבטיחים שאז יהיו להם הכוחות להפסיק לעשן – אך זה לא קורה. בפועל חולפות שנים רבות ואבודות, הילדים נולדים – והסיגריה עדיין נמצאת בפה, באותה תנוחה מוכרת. על אף שרובכם לבטח יודעים זאת לבד, הנה תזכורת (ואזהרה) מדוע אתם חייבים להפסיק עכשיו, כשיש לכם אחריות לילדים שלכם שמסתובבים בבית.

  1. כי רעלני העשן עדיין באוויר

אם אתם חושבים שברגע שהסיגריה נכבית האפקט שלה מתנדף מחלל האוויר – אתם טועים. רעלני העשן עדיין נמצאין באוויר, שבועות וגם חודשים אחרי שהסיגריה כבר הופכת להיסטוריה. באופן זה ההגדרה להיותו של אדם מעשן פסיבי משתנה לחלוטין – לא עוד מדובר רק באדם הנמצא בסביבתכם בעת העישון עצמו, אלא  גם הרבה אחרי. יתרה מכך, מחקרים מצאו שידיהם של ילדים להורים מעשנים סובלות מרמה גבוהה של ניקוטין. ילדים קטנים החשופים פחות לסיגריות קולטים את הרעלנים הללו אפילו ביתר שאת, והנה לכם הסיבה הראשונה מדוע כדאי להפסיק לעשן ברגע שהם מצטרפים למעגל המשפחתי.

  1. כי אתם משפיעים לרעה על בריאות ילדיכם

ילדים להורים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר ללקות במחלות שונות ולסבול מקוצר נשימה, דלקת ריאות, דלקת סימפונות, תחושת גירוד באף ובאוזניים ובמקרים חמורים יותר – אף עלול העישון הפסיבי אף לגרום למוות בעריסה.

  1. כי אתם גוזרים את גורלם

מחקרים רבים מצאו קשר בין ילדים מעשנים לבין הורים מעשנים. הדבר נובע משני מישורים: האחד הוא המישור הנפשי – פסיכולוגי. ילד שצופה בהוריו, שהם המודל לחיקוי מבחינתו, מעשנים, יטעה לחשוב שמדובר במעשה לגיטימי. במישור הפיזי, ההתמכרות עוברת גם בעישון פסיבי – אך שעל אף שיהיו ילדים שירגישו במודע שהעישון הוא שלילי – בסופו של דבר ההתמכרות הפסיבית היא שתגרום להם להתחיל במנהג העישון.

  1. כי אתם פחות טובים

פיתוח תלות, בכל תחום, היא לא דבר טוב. קל וחומר כשמדובר בחומרים מזיקים לגוף. ההתמכרות לסיגריות היא לא דבר חדש, וגם תופעות הלוואי שבאות בעקבותיה כשאנחנו לא מקבלים את הסיגריה כשאנחנו זקוקים לה. כשאנחנו רוצים לעשן אך לא יכולים (נמצאים בגן השעשועים עם הילדים, בביקור ממושך בסופר או במצבים רבים נוספים) – אנחנו נעשים פחות טובים. אנחנו רגזניים, חסרי סבלנות, לא מסוגלים להתרכז בסיטואציה שמולנו ונעשים קצרי רוח ואפילו בלתי נסבלים. מי סובל מכך, חוץ ממערכת העצבים שלכם והמצב הנפשי שלכם? הילדים שלכם. כדי להיות טובים עבורם ולתת להם ילדות מאושרת וטובה – נסו להיפטר מהתלות שיוצרת הסיגריה ובטווח הארוך תיהנו גם מחיים בריאים יותר וגם מיכולת ריכוז ומפלס מצב רוח גבוה יותר.

מה עושים?

אם אתם מעשנים כבר שנים ארוכות ולמרות שאתם מבינים את הסכנות הכרוכות בכך אתם עדיין לא מצליחים להיגמל – אולי הגיע הזמן לשקול התערבות חיצונית שתסייע לכם לפרוץ את מעגל הייאוש וההרגל. פעמים רבות המתח שנוצר סביב האדם המעשן גורם לסביבה לא נעימה ולא בריאה, למריבות בבית ולתחושה כללית של חוסר יכולת, ולפעמים, למרות שאתם ממש רוצים – אתם פשוט לא מצליחים. למען עתיד הילדים שלכם ולמען בריאותכם, כדי שיהיו להם הורים מתפקדים, נעימים ושמחים יותר – עשו לעצמכם את טובת חייכם, גייסו את כל כוח הרצון שלכם והפסיקו אחת ולתמיד עם עישון הסיגריות.

המאמר נכתב על ידי צוות גמילה מעישון בשיטת אלן קאר.

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
02A11H3P-post
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה