10 ס"מ שמצילים חיים – על חשיבותו של בוסטר לרכב

לא משנה אם אתם בדרך לחופשה משפחתית ארוכה או רק קופצים לרגע למכולת עם הילד – כשאתם ברכב ומסיעים את ילדכם – אתם חייבים להשתמש במושב בטיחות מגביה. מה בדיוק אומר החוק? מדוע הוא חשוב כל כך? ומהם הפרמטרים לבחירת בוסטר לרכב? הנה כמה דברים שחשוב לדעת, ושיכולים להציל את החיים של הילדים שלכם.

החוק היבש: משקל, חגורה, מיקום

החוק היבש מורה לכל מי שמסיע ילד במשקל של 18 ק"ג ומעלה ובגובה של עד 1.45 מטר לדאוג לו לכסא מגביה ברכב. בוסטר לרכב ידאג להגבהה המתאימה בנוחות מירבית. ארגון "בטרם", המרכז הלאומי לבטיחות ובריאות ילדים, ממליץ כי החגורה המשמשת את הילד תהיה חגורת אגן-כתף ולא חגורת אגן בלבד, זאת כדי להעניק את האבטוח הנכון והטוב ביותר. המרווח בין הילד לרצועות צריך שלא יעלה על מרווח בגודל של אצבע אחת והאבזם המחבר בין הרצועות חייב להיות ממוקם מתחת לגובה בית השחי.

את חגורת האגן יש להניח על עצמות האגן ולא על הבטן, וכן לוודא שהילד יושב בתנוחה זקופה בכסא, כשיש לו תמיכה נוחה לראש וחגורת הבטיחות הדוקה (אך נוחה) על גופו.

מבחינת מיקום הילד ברכב, רצוי להעדיף את המושב האחורי באמצע. מיקום זה נחשב לבטוח ביותר, מאחר ובחלק מהרכבים החדשים יש כריות בצידי הרכב שעשויות, במקרה של תאונה חלילה, להתנפח ולפצוע את הילד. יחד עם זאת, ניתן לפתור זאת על ידי ניטרול כריות האוויר וניתוקן. שימו לב שההנחיות הן כי תינוקות עד גיל שנה חייבים להיות מוצבים כך שפניהם נגד כיוון הנסיעה.

האם החוק מיושם?

ההנחיות הללו, יש לומר, נכתבו לאחר מאמץ גדול לגבש פרוטוקול המותאם לכל ילד באשר הוא, שמטרתו היא להציל חיים. לצערנו, הורים רבים בוחרים להתעלם מחלק מההנחיות הללו, בחושבם כי אם הם נוהגים בצורה בטוחה ולאט, אם מדובר בנסיעה קצרה, ברכב שכור (ואז כסא הבטיחות לא איתם) או במקרה חד פעמי (נניח, במקרה ומישהו אחר מחזיר את הילד מהגן – ואין לו כסא בטיחות מיותר) – ככל הנראה אין עם זה בעיה חמורה כל כך. בפועל, ההיפך הוא הנכון.

על אף שהמגמה בתחום היא חיובית והמודעות של הורים רבים לנסיעה בטוחה עלתה, ארגון "בטרם" פרסם נתונים המעידים על כך שלפחות 57% מהילדים עד גיל 15 (מגיל ינקות) אינם חגורים כלל או אינם חגורים באופן תקין התואם את לשון החוק. בנוסף, עולה מהנתונים כי הורים רבים בוחרים שלא לחגור את ילדיהם בשטח עירוני, בשיעור העומד על 12%.

מדוע חשוב לאכוף את החוק?

החוק היבש נמצא שם, קודם כל, בשבילנו. ניסוחו והניואנסים הקטנים המרכיבים אותו יוצרים בסופו של דבר את הדרך הטובה ביותר בה ניתן למזער באופן משמעותי פציעה במקרה של תאונת דרכים. ממחקרים שנערכו במהלך השנים, עולה כי הסיכוי להיפצע בתאונה עולה באופן משמעותי כשילד לא מאובטח באופן תקין למושב בטיחות, לא חגור כלל או נוסע ללא מושב בטיחות.

איך אפשר לשכנע ילד עקשן?

הורים רבים מוותרים מראש על מאבקים עם הילד, שמתעקש לא לחגור את חגורת הבטיחות, רוצה לשבת במושב הקדמי או לא מוכן לשבת כלל בבוסטר. אין ספק שילדים אוהבים את החופש שלהם ולעיתים קרובות הויכוחים הללו, במיוחד בתחילת היום או בסופו, עשויים להוציא הורים רבים משלוותם – אך יחד עם זאת חשוב להתעקש חזרה – ולא לוותר.

כשם שאתם מרחיקים את ילדכם מאש, לא נותנים להם לחצות כביש לבד ושמים חיץ בינם לבין סכנה פוטנציאלית – כך עליכם לעמוד על שלכם ולא להתחיל את הנסיעה לפני שכולם חגורים, גם אם מדובר בנסיעה קצרה מאוד. כשתסבירו בצורה נעימה והגיונית מדוע חגורת הבטיחות והשימוש בבוסטר לרכב הם חשובים, כשתראו לילדים שאתם עקביים ושאתם בעצמכם חגורים בכל עת – יהיה להם קל יותר להפנים את חשיבות השימוש בבוסטר.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
car-booster-post
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה