כאבי ברכיים לילדים

כאבי ברכיים אצל ילדים נקראים אמנם גם "כאבי גדילה", והם נשמעים נורמטיביים למדי, אך הם עשויים לעיתים להגיע עד דרגת כאבים קשה. עם זאת, אם הילד סובל מכאבי ברכיים לילדים, חשוב לזכור כי למרות הכאבים הנלווים לכך, עדיין מדובר בתופעה נורמאלית לחלוטין. 

מקור התופעה של כאבי ברכיים אצל ילדים עדיין לא התגלה באופן מחקרי, אם כי סוגי הכאבים האלו נפוצים בקרב ילדים בני 3-12 בכל העולם. בערך 10%-35% מהילדים יחוו לפחות פעם אחת כאבי ברכיים. בפועל, הכאבים האלו יכולים להופיע לא רק באזור הברכיים אלא גם בשוקיים, מאחורי הירכיים, בירכיים עצמם ועוד. כמו כן, יש לשים לב, אם הכאב מופיע אך ורק בצד אחד של הגוף, במקרים רבים הכאב יתברר בתור משהו אחר (לא כאבי ברכיים לילדים).

האם כאבי ברכיים אצל ילדים מופיעים בצד 1 של הגוף?

אם הכאבים מופיעים ב-2 הצדדים של הגוף, רופאים לרוב יאבחנו את התופעה כסטנדרטית. במקרים בהם הכאבים מופיעים רק בצד אחד של הגוף, ייתכן שמדובר בהתפתחות של מחלה אחרת או בעיה רפואית. דבר חשוב נוסף שצריך לדעת, הכאבים האלו בדרך כלל יופיעו בלילה או בסוף היום.

הם אמורים להסתיים בבוקר, ככה שאם הילד מתלונן על כאבים בברכיים במהלך כל היום, ייתכן שמדובר במחלה כלשהיא ולא בכאבי גדילה. בין אם הילד חווה את הכאבים בברכיים, בשוקיים או בירכיים, בכל מקרה הרופאים בדרך כלל יאבחנו את הבעיה בדרך השלילה. במילים אחרות, הרופאים יעדיפו לשלול כל מיני מצבים רפואיים אחרים שיכולים לגרום לכאבי ברכיים וכאבי גדילה אצל ילדים.

האם באמת מדובר בכאבי גדילה?

כאבי ברכיים לילדים זוהי תופעה שקיבלה את השם שלה כבר לפני כ-100 שנים. בשנים עברו, הדעה הרפואית הרווחת הייתה שהתופעה מתקיימת בעקבות גדילת יתר של העצמות לעומת הגידים. כיום הרופאים מניחים כי ההנחה הזו שגויה.

אמנם הרפואה לא יודעת מה המקור של כאבי ברכיים לילדים וכאבי גדילה, אבל יש מספר השערות בנושא. הרפואה המערבית משערת כי ייתכן שמדובר במצב של סוגי מפרקים. ילדים שחווים את התופעה הזו מתגלים כילדים עם מפרקים גמישים מאוד. כמו כן, רופאים מסוימים משערים כי התופעה מופיעה אצל ילדים אשר עצמותיהם חלשות יותר מהעצמות של שאר אוכלוסיית הילדים.

מה עוד חשוב לדעת על כאבי ברכיים לילדים וכאבי גדילה?

דבר נוסף שחשוב לדעת, רופאים מסוימים טוענים כי לאותם ילדים עשוי להיות סף כאב יחסית נמוך. בעתיד, לפי שיטת רופאים אלו, הילדים הללו עשויים לסבול מכאבי ראש, כאבי בטן ועוד. מבחינת שיטות ודרכי טיפול בבעיית כאבי ברכיים לילדים וכאבי גדילה, הטיפול הכי טוב הוא הטיפול של הרגעה.

תרגיעו את הילד, תסבירו לו שמדובר בתופעה נורמלית בדרך כלל. במקביל, יהיה כדאי לקבוע תור לרופא בכדי לשלול כל מיני מצבים רפואיים אחרים. אם הכאבים חזקים ולא נמצאה בעיה רפואית אחרת, יהיה אפשרי לבקש מהרופא מרשם עבור משככי כאבים קלים. בדרך כלל רופאים ירשמו משככים כמו אקמול או נורופן. כמו כן, דרך טיפול נוספת היא עיסוי באזור של הכאבים. בין אם הכאבים בברכיים או בירכיים, יהיה כדאי לבצע עיסוי באזורים אלו, אבל לא עיסוי עמוק וחזק. עיסוי עדין, תוך כדי שאתם מדברי עם הילד ומוודאים שהעיסוי לא מגביר את הכאבים. והכי חשוב, אם אתם צריכים ייעוץ רפואי, כאבי ברכיים לילדים ניתנים לאבחון בד"כ די מהר. קבלו ייעוץ רפואי, תשללו בעיות רפואיות אחרות והיו רגועים.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
Screenshot_29
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה