למה חשוב לשמור את הדם הטבורי?

לדם הטבורי, או בשמו המלא: דם חבל הטבור, יתרונות רבים ויכולת השפעה על מצב בריאות והצלת חיים של אנשים. שימוש בתאי אב של דם טבורי לתרומה הוא הליך רפואי נפוץ למחלות רבות. אנחנו כאן כדי להסביר את חשיבות השימור של הדם הטבורי, ולספר לכם על תהליך ההשתלה. אם שקלתם לשמור את הדם הטבורי של התינוק שלכם, אנחנו נעזור לכם להחליט.

 

מהו דם טבורי

בסיום לידת תינוק, לאחר חיתוך חבל הטבור, נותרים כלי דם מלאים בשיליה ובחלק של חבל הטבור המחובר אליה. הדם הטבורי מכיל תאי דם אדומים, לבנים וטסיות פלזמה. בנוסף, הדם הטבורי עשיר בתאי אב, שדומים בתכונותיהם לתאי אב של מח עצם. תאי האב הללו הם פלא שחשוב להכיר.

 

תאי אב של דם טבורי

תאי אב של מח עצם, הם תאי אב בעלי פוטנציאל להתפתחות של תאי דם מסוגים שונים ורבים. בדומה להם, תאי אב של דם טבורי הם תאים שבמהלך חייהם מתחלקים ומחדשים ייצור תאי דם שונים לפי הצורך הסביבתי. תכונה מופלאה זו, של יצירת חיים חדשים, הופכת שימור דם טבורי לבעל ערך מיוחד.

 

השתלת תאי אב

מדי שנה אלפי אנשים מקבלים אבחנות מצערות של מחלות דם ומחלות של המערכת החיסונית, כמו לוקמיה ולימפומה. אחת השתלת תאי אב היא אחת מדרכי הריפוי הרווחות למחלות מסוגים אלו. תאי אב מתקבלים ממח עצם או מדם טבורי, ומושתלים במקרה הצורך, כדי להביא לייצור מחודש של תאי דם בריאים בגוף החולה.

 

איך זה קורה בפועל?

במקרה של מחלת דם או מחלה במערכת החיסון שהוחלט לטפל בה על ידי השתלת תאי אב, הם מושתלים בעירוי ונכנסים למח העצם. בהשתלה של תאי אב מדם טבורי ניתן לקבל השתלה מתורם זר, תאי אב של קרוב משפחה או אדם זר לחלוטין. במקרים של שימור דם טבורי לאחר הלידה, יש אפשרות להשתלה עצמית, שימוש בתאי אב של האדם עצמו.

 

יתרונות השימוש בדם הטבורי

מנות הדם הטבורי מאוחסנות ומזומנות לשימוש מידי, לכל אדם ובכל זמן. הזמינות הגבוהה הופכת את חשיבותו לגדולה ומשמעותית בתהליך ריפוי והצלת חיי אדם, גם במקרים דחופים. זאת בשונה ממח עצם, שתרומתו נעשית רק לפי צורך ספציפי וכרוכה בתהליך מורכב של שלבים רבים.

 

יתרון נוסף

עבור תרומה של תאי אב מדם טבורי, נדרשת התאמת רקמות נמוכה, יחסית לתאי אב ממח עצם. בהמשך ליתרון דרישות ההתאמה הנמוכות, כך גם סיכויי ההחלמה בעקבות התרומה גדולים יותר. במקרים של השתלת תאי אב מדם טבורי, קיימים סיכויים נמוכים יחסית לפיתוח של מחלת השתל נגד המאחסן. מדובר במחלה בה תאי התורם תוקפים את המטופל.

 

לסיכום

אם חוויתם התלבטות האם לשמור את הדם הטבורי לאחר הלידה, כנראה שכבר החלטתם. לדם הטבורי יתרונות מיוחדים ויכולת ריפוי עצומה, עבור התינוק בעתיד, או עבור אנשים אחרים. אין מתנה טובה יותר שתוכלו להעניק לעולם יותר מתקווה, ריפוי וחיים חדשים. הרבה בריאות!

דם טבורי

אז מה היה לנו עד עכשיו?
דם טבורי
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה