איך לפתח את מיומנות הילד בגיל צעיר?

במהלך חייהם הילדים שלנו רוכשים מיומנויות שונות בכדי להתנהל עצמאית בעולם. אנחנו יכולים לסייע להם ולשפר את המיומנויות הללו באמצעות כמה פעולות פשוטות.

מיומנויות חברתיות

התפתחותם של ילדים תלויה בין היתר בפיתוח אינטראקציות ורמת היכולות החברתיות שלהם. מיומנויות חברתיות משפיעות על הביטחון העצמי של הילד ותחושותיו האישיות. פיתוח כישורים חברתיים מהותי בחייו של הילד, וזאת בכדי שהוא יוכל לעסוק בפיתוח יכולות נוספות. ילד שאינו מפתח את מיומנויותיו החברתיות לא יצליח להסתגל למסגרות שונות לרבות מקומות עבודה ולא יהיה פנוי מחשבתית לפיתוח מיומנויות נוספות חשובות לא פחות.

לשמור על אינטראקציה

עוד בהיותו פעוט, יש להרגיל את הילד להיות באינטראקציה עם הסביבה, החל ממשחקים חברתיים עם בני המשפחה ועד לאינטראקציה עם הוריו. בהמשך הילד ירכוש חברים בגן ובבית הספר וחשוב לשמר על קשריו החברתיים עמם. הזמינו את החברים אליכם להכנת עבודות יצירה או לשעת משחק בחדר הילדים והקפידו לשלוח את הילד לכל המסיבות וימי ההולדת של חבריו. כשהילד מגיע לגילאי בית הספר היסודי, הוא חוקר את מקומו בקבוצה, כך גם יתפתח הביטחון העצמי של בהמשך לטוב ולרע, לכן חשוב לאפשר לו לשמור על אינטראקציה עם חבריו.

מיומנויות מוטוריות

המיומנויות המוטוריות מקנות לילד את כישוריו התנועתיים, החל מפעולות כמו הליכה וקפיצה ועד למוטוריקה עדינה כמו גזירה וצביעה. חשוב לסייע לילד לשלוט ביציבה שלו בכדי שיהיה זקוף הן בישיבה והן בעמידה. כמו כן, יש להעניק תשומת לב למוטוריקה העדינה ולאפשר לילד לרכוש מיומנויות מסוג זה.

ציור ועבודות יד

חשוב לאפשר לילדים זמן ליצור ולצייר מאחר והשימוש בכלי כתיבה, עפרונות, מספריים, צבעים ודבק יסייעו להם לשפר את המיומנויות במוטוריקה עדינה (ואף יועילו להם לשפר את יכולות הריכוז). לרוב, המיומנויות הללו נרכשות בגן הילדים, אך מוטב להיות עם אצבע על הדופק ולדאוג לילדים לפינת יצירה ביתית, שם יוכלו ליצור ולצבוע. עבודות היד הן גם אלמנט חשוב בהתפתחות, מעבר לכך שהן מסייעות לפיתוח הדמיון, הן מאפשרות לילד להחזיק אלמנטים קטנים (כמו פייטים, חרוזים) ולתפעל אותם.

משחקי כדור

בכדי לאפשר לילדינו להתפאר ביציבה איתנה, יש לשחק עמם משחקים ספורטיביים הכוללים תפיסה וזריקת כדור, שכן אלה יסייעו להם לחזק את חגורת הכתפיים – מה שיוביל ליציבה לתפארת. מעבר לזה, השימוש בכדור יאפשר להם ללמוד לתפוס, לזרוק ולאחוז באלמנטים, שכן אלה נחשבים לפעולות לפיתוח המוטוריקה הגסה של הילד. אגב, משחקי כדור יכולים להיות דרך נהדרת לפיתוח מיומנויות מוטוריות ומיומנויות חברתיות במקביל.

עצמאות בפעולות היומיות

בכדי לאפשר לילדים קטנים לייעל את המיומנויות המוטוריות שלהם, חשוב לאפשר להם להיות עצמאיים בפעולות היומיומיות שהם מבצעים כמו צחצוח שיניים, מזיגת מים לכוס, להתקלח באופן עצמאי וכו'. הקפידו על נושא זה בכדי שהילד יוכל להתנהל בעצמו בפעולות היומיות הפשוטות, ישפר את המוטוריקה ויסגל לעצמו את העצמאות האישית שלו.

מיומנויות קוגניטיביות

המיומנויות הקוגניטיביות שהילד רוכש מאפשרות לו להבין את העולם, לחשוב בהגיון, לארגן את המידע הנרכש מהסביבה, הגעה לפתרונות, יכולות קשב וריכוז ועוד. פיתוח המיומנויות הללו חשוב במיוחד, מאחר והוא מעניק לילד כלים להתמודדות למשך כל חייו.

משחק וצפייה

השתדלו לאפשר לילדים לשחק במשחקים המדמים סיבתיות או פתרון בעיות כמו גם לצפות בסדרות ותכניות בנושא. למשל משחקי צלילים, כשלוחצים על הכפתור נשמע הצליל, כך הילד מבין שבכדי לשמוע צליל עליו ללחוץ על כפתור או למשל בכדי לאכול צריך ללכת לסופר ולרכוש מוצרי מזון. אלו יסייעו לילד להבין את דפוסי הפעולה שיש לבצע בכדי להגיע למטרה מסוימת.

קריאת ספרים

קריאה חושפת את הילד לאוצר מילים חדש ולתחביר הגיוני, כמו כן, היא מסייעת לייעל את יכולות הריכוז והזיכרון שלו, מאחר וקריאת ספר נמשכת לפרק זמן מסוים ומכילה פרטים רבים. עוד בהיותם פעוטות, הקריאו להם ספרים, למדו אותם להקשיב למילים, לנסות לפענח את הנאמר, לזכור אלמנטים מתוך הנקרא ולהתרכז בסיפור. כשיגיעו לבית הספר – זה ישתלם לכם ולהם.

קיימות דרכים רבות לפתח את מיומנויות הילד כבר מגיל צעיר. מומלץ להתחיל לשים את הדגש בנושא מהיום בו נולדו, ובכל שנה להעלות את הרמה בהדרגה. רכשו להם משחקים לימודיים, הקריאו ספרים ולמדו אותם לסדר את המידע שבראשם בכדי להבין את העולם באופן המיטבי. המיומנויות החברתיות, הקוגניטיביות והמוטוריות עשויות לסייע לילד להתנהל בצורה עצמאית בעולם, תוך שמירה על ביטחון עצמי גבוה, מה שיוביל אותו להצלחה בהמשך.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
learning-928638_640
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה