האם ילדים יכולים להתמכר לתרופות?

בואו נגיד את זה במילים הכי פשוטות: ככל שהאדם מתחיל להשתמש בחומרים ממכרים בגיל מוקדם יותר, ככה הוא עשוי לבסס ולהשריש את ההתמכרות שלו לאותם חומרים. האם ילדים יכולים להתמכר לתרופות וכדורים? בהחלט, כן.

האם ילדים יכולים להתמכר לאלכוהול? אולי לסיגריות? מה לגבי סמים קשים, יכולים הילדים להתמכר לאלו? ובכן, בואו נדבר רגע על הפן החברתי-תרבותי שיש בהתמכרויות. ילדים בדרך כלל לא יהיו חשופים לסמים קשים, אלכוהול וכו'. גם אם החומרים האלו יהיו מצויים בסביבת הילד, ברוב המקרים הילדים עצמם לא ינסו את החומרים הממכרים השונים בעצמם. מבחינה חברתית-משפחתית-תרבותית, אין הרבה מקרים כאלו. אבל מה לגבי מקרים בהם ילד יצטרך גמילה מכדורים או גמילה מתרופות שונות? ובכן, זה קיים, זה קורה וזה לא מאוד נדיר. המה כמה דברים שאולי לא ידעתם:

לאילו כדורים הילד יכול להתמכר?

אחד מכללי האצבע ברפואה המערבית הוא, שיש צורך להימנע כמה שיותר ממתן טיפול תרופתי לילדים, עם פוטנציאל להתמכרות. בעוד שחלק מהטיפולים עשויים להיות יותר ממכרים מטיפולים אחרים, אסור יהיה להגיע למצב שהילד צריך גמילה מתרופות וכדורים.

אם אפשר מלכתחילה למנוע מהילד טיפול שעשוי להיות ממכר, כמובן שיהיה עדיף. העניין הוא, שלא תמיד יש את האופציה הזאת. לעיתים יש צורך לתת לילד טיפול במרשם מסוים, שעשוי להיות ממכר. בין המקרים השונים שבהם ילדים מתמכרים לתרופות, אפשר למצוא את המקרים של טיפול בכדור הקלונקס.

האם נותנים לילדים כדורי אנטי חרדה?

אכן כן, לעיתים יש צורך לתת לילד כדורים נוגדי חרדה. אבל חשוב לזכור, כדור הקלונקס למשל, הוא ידוע בתור כדור מאוד ממכר, שבדרך כלל רושמים אך ורק לבגירים מעל גיל 18. יחד עם זאת, במקרים מסוימים הילד עשוי להיות חשוף לשימוש בכדור זה ובכדורים אחרים שנועדו להרגיע חרדות.

במקרים מסוימים, גם לשכך כאבים ברמות שונות. מעבר לכדור הקלונקס, שבד"כ לא נותנים לילדים במרשם, יש גם סוגי טיפולים אחרים שעשויים להיות ממכרים. לא פעם, הילד עשוי לסבול מבעיה בריאותית כלשהיא אשר מצריכה טיפול תרופתי כמו מורפיום, חלילה.

גמילה מתרופות וכדורים, משככי כאבים ועוד

במקרים בהם הבעיה הרפואית עוברת, לעיים הילד נשאר עם ההתמכרות לחומר המורפיום. במקרים אלו, הילד יצטרך כנראה לעבור גמילה מתרופות במכון גמילה. מעבר לחומרים קשים כמו קלונקס ומורפיום, ישנם גם מקרים אחרים של התמכרות אצל ילדים.

למשל, התמכרות לכדור אדרל (אטנט), שהוא למעשה המחליף של כדור הריטלין. בעוד שריטלין ניתן בדרך כלל לילדים עם בעיות של קשב וריכוז, ADD, ADHD ועוד, במקרים מסוימים הכדורים האלו יכולים להיות ממכרים. על אנשים מסוימים, כדור אדרל וכדור ריטלין עובדים כמו סוג של ממריצים. במילים אחרות, הם עשויים לספק את התוצאה ההפוכה מ-רגיעה. במקרים בהם אנשים מתמכרים לתחושת המרץ הרב שמגיע עם הכדור, הם עשויים להתמכר לכדור עצמו. וזה רלוונטי גם לגבי ילדים, אם כי פחות ממבוגרים. בדרך כלל, ההורים יפסיקו את מתן התרופה לילד כבר בהתחלה, מה שימנע ממנו לפתח תלות בכדור ולא יצריך ממנו גמילה מתרופות או כדורים.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
vertical-selective-focus-shot-red-wagon-blue-car-placed-each-other-wooden-table (1)
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה