חינוך נכון מתחיל בספרים לילדים

מאז ומעולם קריאת ספרים היוותה מקור לצבירת ידע, התפתחות הדמיון ושליטה במגוון שפות. מחקרים רבים הוכיחו כי קריאת ספרים מפתחת את החשיבה ומשפרת את האינטליגנציה ולכן חשיפת ילדים אליהם תייצר אצלם הרגל שרק יתרום להם בעתיד.

למרות התרומה הרבה של הספרים לעולמנו אנו עדים למגמת ירידה בכל הנוגע לדור הצעיר. עם השינויים הטכנולוגיים שמתפתחים בכל רגע נתון כגון הטלוויזיה והמחשב, קשה לבטא את החשיבות של ספרים לילדים, לנוער ואף לחלק מהאוכלוסייה הבוגרת.

סוגי ספרים – מאז ועד היום

האבולוציה הביאה עמה את הקדמה וכתוצאה מכך גם עולם הספרים שודרג והותאם למאה הנוכחית. כידוע, בעבר הרחוק ספרים החלו דרכם כמגילות קלף וכדפים מעטים וכרוכים יחדיו. במאה ה-15 התגלה לעולמנו עולם הדפוס ומאז מספר הספרים החל לגדול. כיום, עם המעבר לעולם האלקטרוני אנו עדים להפקת ספרים על צג המחשב, קוראי ספרים משוכללים ואפילו טלפונים חכמים.

חינוך נכון מגיל צעיר

מוחו של ילד צעיר מעוניין לספוג כמה שיותר אינפורמציה וחשיפת המידע האיכותי ביותר יכול להשפיע באופן משמעותי על קצב התפתחות הילד. היכולת שלנו ללמוד בגיל צעיר ולהכיל מידע תעורר בנו אף תכונות אישיות כגון סקרנות ויצירתיות שהן תכונות מקבילות להצלחה.

ישנו פתגם הטוען שוויסקי הינו טעם נרכש ורק במשך הזמן ניתן לאהוב את טעמו הייחודי. דבר דומה, אך באופן חיובי קורה עם עולם הספרים. קריאת ספרים לילדים מגיל צעיר תייצר את האהבה בעתיד ואילו מחסור וחוסר חשיפה אליהם עלולים ליצור אנטגוניזם.

קריאת ספרים לילדים כל כך קריטית מפני שמעבר לעובדה שישנו ביטוי לצרכים ההתפתחותיים של הילד ישנו גם מענה לצרכים הללו, כלומר דימויים שונים שכתובים בספרים יכולים ללמד על אהבה, מסירות, ורגישות שכן לבטא זאת באופן שונה הינו דבר קשה מאוד.

תרומתו של הספר הינה טבעית ולכן עשויה אף לעזור בהתמודדות עם קשיים פוטנציאליים בשלב ההתפתחותי של הילד כגון מעבר דירה, בואו של אח חדש לעולם, פרידה ועוד. הפן הפסיכולוגי אשר מספק הספר הינו עמוק ולכן אפילו יצירת קשרים חברתיים ויחסי אנוש מעולים מסוגלים להגיח מהעולם הזה גם כן.

תהליך הקריאה עצמו

גם לאופן שבו אנו קוראים ספר ישנה השפעה נפשית על ילדינו. בעת הקריאה נוצרת אינטראקציה ייחודית שיש בה אינטימיות מסוימת וגם היא מלמדת רבות. קרבה בין ילדים בעת שעת סיפור, ריכוז משותף ודיאלוג משותף שמונה מספר גורמים – הילד, המבוגר והספר. כאשר ילדינו מתבגרים ומחליטים לקרוא ספר ביוזמתם הם יקבלו רגע של נחת עם עצמם והתבוננות נפשית אשר מנותקת מהצד הטכנולוגי שמשפיע רבות עלינו בין אם במודע או לא במודע.

זכרו, הלמידה מתחילה בגיל הרך ואם אתם כהורים תשקיעו ותקראו ספרים לילדים שלכם תוכלו לצייד אותם בכלים התפתחותיים שיעזרו להם לכל אורך חייהם. אל תמעיטו בערכם של הספרים ונסו לקרוא בשבילם ספרים לא רק בשבוע הספר, אלא לאורך כל השנה.

 

אז מה היה לנו עד עכשיו?
ספרים לילדים
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה