למה ספרים חיוניים לילד כבר מגיל 2 ומעלה?

אנשי חינוך רבים ממליצים על הקראת ספרים לילדים כבר מגיל צעיר. מדוע? בשביל זה אנחנו כאן. הרשינו לעצמנו לרכז לכם את כל הסיבות להקריא לילדכם סיפור, ערב ערב לפני השינה.

סיפורים ממלאים תפקיד חיוני לצמיחה, פיתוח והעשרה של ילדכם. היתרונות שבתרגול וקריאה מגיל צעיר הוכחו מדעית כאמצעי מרכזי בפיתוח תכונות מרכזיות בחיי הילדים, אשר ילוו אותו\ה לאורך חייהם הבוגרים.

העשרת השפה וביטחון עצמי

הוכח מדעית כי קריאה מגיל צעיר מעשירה את שפת הילדים ובכך תורמת רבות לבטחונם העצמי ויכולות ההסתגלות שלהם בחברה. קריאה גם עוזרת לילדים להתמודד עם רגשות בהם הם נתקלים לראשונה בחייהם, ומהווה גורם חשוב בהתפתחות הדמיון ויכולת הבעת הרגשות הנ"ל.

אם תבדקו מהן המתנות הנפוצות ביותר לגני ילדים, תגלו כי ספרים נמצאים במקומות הראשונים. הסיבה לכך היא שספרים תורמים רבות להעשרת השפה. תשאלו מומחים או אנשי חינוך והם ישמחו להסביר שככל שמקריאים יותר ספרים לילדים מגיל צעיר, כך הם יוכלו לבטא את עצמם יותר טוב, השפה שלהם תהיה יותר עשירה ויגדל הסיכוי שכשהם יגדלו, יושרש בהם ההרגל של קריאת ספר בשעות הפנאי.

רוגע ושלווה

ההיכרות של הילד\ה עם סיפור אהוב והאפשרות לקחת הפסקה ולהכנס לעולם פנטסטי לכמה דקות, תורמת רבות לתחושת הרוגע שלו\ה. התמונות, העלילה ולעיתים החריזה הנלווית, עוזרים לילדים לשכוח את הלחצים ו"התלאות" אותם עברו במשך היום. זאת יחד עם הבטחון העצמי המוגבר כתוצאה מהבילוי המשותף עם ההורה עוזרים רבות לתחושת רוגע ושלווה אצל ילדכם.

ערך חינוכי

מלבד העשרת השפה, לספרים ישנו ערך חינוכי רב. רבים הספרים אשר כוללים מוסר השכל ממנו אפשר ללמוד בכל גיל ובכך הם למעשה תורמים לחינוך ולהעשרת עולמם של הילדים. ספרים יכולים לחשוף את הילדים לתרבויות חדשות, לקחת אותם הרחק למחוזות הדמיון, לגרום להם להזדהות עם הדמויות ועם חוויות מתוך עולמם האישי ועוד.

כמו כן סיפורים וספרים הם דרך נפלאה להצגת ביטויים חדשים אותם הילדים לא שומעים בגן ובסביבתם הטבעית.

הספרים עוזרים לילדים להבין מושגים כגון, צורה, גודל, מרחב וצבעים. כמו כן הספרים והסיפורים השונים יכולים ללמד ילדים כיצד לבצע משימות יומיומיות כמו ציחצוח שיניים, טיפול בבעלי חיים, סדר וניקיון, ואפילו הכנת אוכל!

זמן איכות משותף

אין ספק שהקראת סיפור החל מגיל צעיר היא חיונית והכרחית. אולם מלבד זאת, מדובר בזמן איכות משותף בו הורה וילד יושבים אחד עם השני למפגש ויש להם פתח לשוחח האחד עם השני, להפיק לקחים, ללמוד משהו חדש, לשתף בחוויות העולות מהסיפור וכן הלאה. במהלך הקריאה, אתם יכולים לחשוף את הילד לתמונות וצורות, ללמד אותו צלילים, שכן המילים יכולות לחרוז ולהפוך את הלמידה והקריאה להרבה יותר חווייתית ומהנה עבור שני הצדדים, כבר מגיל צעיר.

חשיבות הקריאה הן בבית והן בגן

נסכם ונאמר כי ספרים הינם חיוניים לילדים כבר מגיל קטן היות והם מסייעים להם לפתח את היכולת להקשיב, להבין ולדבר. ספרים מעודדים שיח ביניכם לבין ילדכם ומאפשרים לילדים ללמוד מילים ולרכוש את מיומנויות השפה. לכן מומלץ להקדיש לקריאת סיפור זמן מדי יום ביומו, בזמן בו נוח לכם. מלבד רכישת ספרים הביתה, תוכלו לפנק את צוות הגן ולרכוש ספרים כמתנות לגני ילדים וכך לוודא שהילדים שלכם יחשפו לעולם עשיר ומעשיר כאחד גם בבית וגם בגן הילדים.

לנו ההורים ישנו תפקיד חשוב בפיתוח כישורי השפה והקריאה של ילדינו. עוד לפני שהם לומדים לכתוב ולקרוא, עלינו לחשוף אותם לצלילים, למילים ולשפה באופן כללי. את זה ניתן לעשות באמצעות ספרים וסיפורים. לספרים ישנו תפקיד חשוב בהתפתחות של ילדינו ולכן כדאי שלא לוותר על זמן איכות משותף הכולל בין היתר גם סיפור.

אז מה היה לנו עד עכשיו?
child-3046494_1280
שיתוף בפייסבוק
צייצו בטוויטר
שתפו בווטסאפ
כתבות נוספות מהמגזין של קידיפדיה